Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
 
Bericht uit ...................................... Goole (UK)

zondag 29 februari 2004
Vandaag zijn Piet, Rien, Jan en Joop met het bussie van Van der Wees Watertransporten vertrokken uit Dordrecht naar Goole. Na een geslaagde overtocht met de 'Stena Discovery' en een lange rit door Engeland waren zij zondagavond laat op de plaats van bestemming. 

maandag 1 maart 2004
Na een welverdiende nachtrust zijn de 'jongens' naar Kingston upon Hull gereden waar het M/V 'Breklum' losgereed ligt. Na een voorspoedige losoperatie onder de bezielende leiding  van Jan gaan de W.D.Sr. 7 en W.D.Sr. 9 op weg naar Goole.Ze varen hier wel rechts dus dat is al een hele zorg minder! In de Europoort wordt Pieter ingescheept op de 'Pride of Rotterdam' en terwijl de bazen weer slapen gaat het werk gewoon door en wordt alles aangevoerd naar Goole...

dinsdag 2 maart 2004
Om negen uur (GMT) komt alles tezamen en is de ploeg compleet. We worden onder lichte dwang van Jan aan het werk gezet om alles in gereedheid te brengen voor de invaarproef op woensdag. We koppelen de pontons en richten ze in met kleppen en pompen en de koffiemachine. Aan het eind van de dag krijgen we bericht dat de invaarproef is uitgesteld naar donderdag. Radeloos gaan we ons verdriet verzuipen in het hotel en Jan biedt ons een voortreffelijke maaltijd aan bestaande uit 'dooie koe' met Yorkshire Pudding.

woensdag 3 maart 2004
Na een voortreffelijke nachtrust en een smakelijk ontbijt, met `baked beans` voor Pieter, rijden we met gepaste snelheid naar de pontons. Deze worden in goede staat aangetroffen. De laatste hand wordt vandaag gelegd aan de voorbereidingen. Gelukkig werkt het koffiezetmachientje naar behoren. Ook de laptop inclusief muziek valt bij de meeste aanwezigen in de smaak. We zijn er nagenoeg klaar voor. Joop pruttelt nog wat na met het lasapparaat terwijl Rien en Piet tijdelijke verlichting aanbrengen. Pieter en Jan handelen geheel volgens kantoortraditie en voeren dus geen klap uit. Vóór het diner worden we getrakteerd op een gastoptreden. Onze superintendant blijkt een heuse accordeon bij zich te hebben. Nadat we alweer gegeten hebben sluiten we de dag af en gaan we naar bed.

donderdag 4 maart 2004
Een mistige start op deze belangrijke dag. De dag waar op de rijd- en vaartest wordt uitgevoerd. Een bleek zonnetje breekt gelukkig door en de test is onderweg. Welke ploeg werkt het snelst? De pompwisselsnelheid is het ballastplan vastgesteld op 2 minuten. Joop en Rien halen het maar net terwijl Piet en Jan het op hun gemakkie bijbenen. Jan constateert overigens een kapotte pomp. Hij krijgt daar natuurlijk de schuld van, maar een onderzoekscommissie (onder voorzitterschap van Pieter himself) moet uitwijzen wie er echt gelijk heeft. Voorlopig moet hij genoegen nemen met strafpunten! De test loopt tot nu toe voorspoedig en iedereen is optimistisch over het verloop van dit karwei. De vraag blijft of de engineering door Pieter inderdaad goed is. Maar daar zal toch geen twijfel over zijn. Na het uitvoeren van alle tests brengen we de brug weer aan land en hebben we zowaar de hele dag gewerkt en zijn we niets opgeschoten. De oude brug ligt er nog steeds in en de nieuwe op zijn plekkie aan de wal. "Rare jongens, die Engelsen". We gaan vroeg naar bed, morgen gaan we op excursie, naar de abdij van York wel te verstaan. Na al dat ge werk zijn we natuurlijk wel aan ontspanning toe........................... 

vrijdag 5 maart 2004
We slapen uit en ontbijten, Onze hopman stippelt een route uit en dan gaan we met het  bussie op pad, naar York wel te verstaan. Als echte toeristen passagieren we door de stad, We bekijken winkels, bezoeken de VVV en de Abbey, Op de terugweg eten we 'fish and chips' en doen we een safari over de 'local roads'. We proberen de rivier 'Ouse' te volgen en dat brengt ons op de schitterendste plekjes. Aan het eind van de dag gaan we nog eventjes bij de bak kijken en die ligt er gelukkig nog. Als je zelf eens een brug wilt bouwen om te kijken hoe moeilijk dat is, raden we de volgende site aan: www.bridgebuilder-game.com

zaterdag 6 maart 2004
Eerst uitslapen, dan ontbijten en vervolgens op pad voor de thuisblijvers. Zo heeft en krijgt iedereen wat. 's Middags een "publunch" maar zonder alcohol! Wegens strikte veiligheidsmaatregelen op het werk, mag er geen bier gedronken worden voor het werk. Men dreigt zelfs met een blaastest. Om 16u00 melden wij ons op locatie en gaat het feest beginnen. Eerst een veiligheidspraatje, waar zelfs aan persoonlijke dingen zoals handen wassen voor het eten gedacht wordt. Nog één keer de hele procedure doorgelopen en dan is het eindelijk zover. Dat waar we voor gekomen zijn, gaat eindelijk beginnen; het wisselen van een oude met een nieuwe spoorbrug. Het uitpompen van nog 120m3 water is snel in gang gezet en korte tijd later is de oude brug gelicht. We hebben nog capaciteit over; de brug is lichter dan men had voorgeschreven. Een thermische lans wordt gebruikt om hier en daar wat los te snijden en dan is de oude brug gereed om uit de plaats weggehaald te worden waar ze de afgelopen 100 jaar gelegen heeft. JAPIE JV tm schrijft historie! En dat allemaal onder het toeziend oog van een groep  opdrachtgevers die er met stropdas om bij staan te kijken, inclusief een TV ploeg. Zo maak je nog eens wat mee. Om 20u40 staat de oude brug aan de wal en wordt in positie gezet voor de sloop. Een era wordt afgesloten; de brug die nog met klinknagels gebouwd werd, maakt plaats voor een moderne brug. Wanneer de ponton in positie gebracht is, komt om 21u35 de 1ste aslijn op de kleppen. We liggen goed op schema. Het wachten is nu op het verwijderen van de oude brughoofden. Deze worden met graafmachines en machinale sloophamers weggehaald. (Zou er een lijk onder de fundatie vandaan komen? Een mooie scene voor een rasechte detective.) Nee, geen lijk, maar wel een oude Romeinse boogbrug die vermoedelijk deel uitmaakte van de oorspronkelijke brug, die werd weggemoffeld toen de oude brug geïnstalleerd werd. Wat nu te doen. Een groep deskundigen buigen zich er over. (The plot thickens...misschien toch nog een lijk?.) Inspector Morse zou jaloers worden. Wij gaan intussen stug door. Om 23u15 staat de nieuwe brug in positie aan dek. Inspector Morse hoefde niet overigens opgetrommeld te worden; de "prehistorische" bogen blijven op een of andere manier intact. We wachten nu rustig af hoe de zaak zich verder ontwikkelt. Onder het genot van een kop soep gaat de wachttijd voorbij. Wij zijn er weliswaar klaar voor, maar de slopers zijn nog druk doende met het aanpassen van het brughoofd. Hoe lang dat nog duurt weet niemand. De aardigheid is er zo langzamerhand wel af. Eén pluspunt: de moreel op de ponton is hoog! Het is overigens onvoorstelbaar wat een enorme hoeveelheid onzin door 5 man verzonnen kan worden. Van sterke verhalen tot flauwe grappen, van geschiedenis tot toekomst.

zondag 7 maart 2004
Goedemorgen Nederland!!!!! Terwijl jullie lagen te slapen hebben wij effe een spoorbrug uitgewisseld van 600 ton. Het is nu bijna half 11 (GMT) en de brug staat op zijn plek voor de komende honderd jaar. We zijn nu aan het ballasten om onder de brug vandaan te komen en gaan dan de 'Self Propelled Modular Transporter' nog aan de wal lossen en dan................. naar bedje toe. Felicitaties niet voor morgen 11.00 uur Nederlandse tijd!  

Holland hou je vast, we komen er weer aan.

 

Minpuntenlijst

  Janne Pieter Piette Rienne Jooppe
te hard rijden xx xx xx        
ratelspanner kapot gedraaid waar gewerkt wordt...       xx xx xx
pomp\kapot xx xx xx        
geen roeiboot   x      
geen pekel   x      
ballasttijd begroting te kort   x kruisjes bij Pieter konden niet kleiner zeker?    
klep verkeerd gelegd xx xx xx waar gaat het hier over???      
afpakken slangen       xx  
geen fouten maken ver gezocht hoor!   xx xx    
Doppie van SPMT xx xx xx        
eige zaakkie   x   xx xx xx xx