Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
 
Bericht uit ...................................... Eisenhüttenstadt (D)

maandag 7 november 2005
Ton, Rien, Hugo en Huig reizen met de auto af naar Eisenhüttenstadt am Oder voor het koppelen en gereedmaken van de W.D.Sr.7 en W.D.Sr.9 ten behoeve van het invaren van de Eisenbahnüberfuhrung Eisenhüttenstadt over het Neue Oder Spree Kanal. Nadat Hugo zijn 'berenpak' heeft opgehaald op de Lekstroom V (welke is achtergebleven in Ketzin omdat de kanalen niet diep genoeg zijn) arriveren ze na een voorspoedige reis in Hotel Fürstenberg in Eisenhüttenstadt.

dinsdag 8 november 2005
Om half acht gaan de mannen op zoek naar de pontons die zij denken te gaan vinden op de Oderwerft (waar de baas dacht dat ze lagen) maar helaas; na een scheldkanonnade van de huidige eigenaar van de werf worden ze van het terrein verwijderd omdat hij het niet zo leuk vindt dat de pontons bij de buurman liggen. Nadat de pontons zijn gevonden wordt er voortvarend aangevangen. De pontons worden in rap tempo gekoppeld, de lastverdeelbalken worden omgedraaid om versterkt te worden en de Poolse lassers gaan hier platen op lassen. Na de werkzaamheden wordt er van een heerlijk maal genoten en gaan ze vast vooruitslapen. Rien heeft het licht van de boegschroefruimte laten branden!

woensdag 9 november 2005
Om half acht zijn de mannen weer op het ponton en wordt er verder ingericht. Stroomkabels, lieren, keuken en koffiezetapparaat worden geïnstalleerd. Er is geen stroom meer in de boegschroefruimte omdat RIEN het licht heeft laten branden en men gaat dus op zoek naar een garage om de accu op te laden. We krijgen een duwboot van onze klant met een vermogen van 70 Pk die we moeten ophalen in het Alte Oder Spree Kanal, nu een natuurgebied. In dit natuurgebied is een hele horde bevers aktief die ruig aan de bomen knagen en her en der zie je beverburchten. Na wederom een heerlijk maal wordt nog even van de rust genoten.DE BAAS KOMT MORGEN.

donderdag 10 november 2005 
Nadat de 'finishing touch' aan het ponton is gegeven en alles in gereedheid is gebracht, arriveert 'de baas' tegelijkertijd met Herrn Ing Wachholz van Germanischer Lloyd die het ponton voor de klant afneemt. Nadat er hier en daar nog een lasje is gelegd, verdwijnen de baas en de man van GL weer om deel te nemen aan een grote bespreking t.b.v. de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Ton gaat na aankomst weg naar Hünxe om daar met Piet en Martijn de Hünxener Brücke uit te varen zodat de crew nu nog steeds uit vier man bestaat, inclusief de baas die natuurlijk geen klap uitvoert, afgezien van wat intelligent kwekken met de hoge heren. Rien, Hugo en Huig brengen de bak van de kade waar opgebouwd is naar de brug die moet worden ingevaren. Een bijzondere onderneming, want Hugo besluit om het bootje achterwaarts vóór de bak te koppelen en deze zo naar de brug te trekken! Het lukt en we beginnen dan ook aan ons -naar later blijkt- galgenmaal. De baas is er namelijk en dan blijkt eten ineens geen prioriteit meer te hebben!

vrijdag 11 november 2005
We beginnen de dag met vol ballasten van het ponton en deze vervolgens zodanig in positie te leggen dat de kopstukken van de op het ponton geplaatste onderstopping met een 500 tonner kunnen worden neergelegd. Die zelfde 500 tonner plaatst ook onze accu van 35 kg weer aan boord en deze had daar nog een stevige hijs aan, zoals te zien is op de foto.  Nadat alles is geplaatst gaan we het ponton in 'Einschwimmposition' neerleggen en blijkt dat we aan de grond zitten. Na enig onderzoek wordt de komst van een duiker afgewacht om het object onder water te bestuderen. Wat zal hij gaan vinden: een bom, Atlantis of gewoon een berg  klerezooi. Het blijkt Atlantis te zijn. Er is onder water een soort van blokhutje gebouwd wat is afgedekt met basaltkeien. Waarschijnlijk een oud fundament wat is gebruikt tijdens de bouw van de brug in 1927. Dit resulteert weer in een bespreking waar iedereen nogal paniekerig over doet maar we zijn allang blij dat het geen bom is of één of andere stalen blikopener die een gat in het ponton gaat maken. Ik stel voor om ons WIMS systeem te gaan installeren zodat we kunnen vaststellen dat we niet te diep gaan en daar gaat iedereen mee akkoord. Volgens mij begrepen ze toen nog niet dat ons  Wooden Innovatief Meet Systeem bestond uit vier stokjes die aan de bak worden gehangen en waarvan de onderkant op 40 cm onder het dek zit! Om 11 uur 's avonds gaan we uiteraard zonder prak naar bed!

zaterdag 12 november 2005
De grote dag is aangebroken. Volgens planning zal de brug vandaag tot de voorkant van ons ponton worden geschoven waarna we morgen de brug over het kanaal zullen varen. De planning wordt bijna gehaald, maar .................. inmiddels het het na laaaaaang wachten weer 11 uur 's avonds en gaan we uiteraard weer zonder prak naar bed!

zondag 13 november 2005
Om 7 uur beginnen we voortvarend aan waar we mee bezig waren, namelijk een brug invaren en om 12 uur wordt zonder verdere problemen de andere oever bereikt en dan begint het gedonder. Het ponton zit aan alle kanten aan de grond en kan geen kant op maar de kopstukken van de onderstopping moeten nog wel verwijderd worden om weg te kunnen varen. Na heel veel verhaalwerk, ge-urm en gedraai lukt het uiteindelijk om de vier kopstukken van 11 ton van de torens af te krijgen en op het het dek van het ponton te plaatsen. We varen onder de brug uit en meren het ponton aan de kaai af en om 1 uur 's nachts gaan we uiteraard weer zonder prak naar bed.

maandag 14 november 2005
Nadat we hebben uitgeslapen, reizen Hugo en Huig af naar de Lekstroom V. Ze kunnen meerijden met een vriendelijke heer van de opdrachtgever die ze in Ketzin aan boord brengt. Pieter en Rien staan nu voor de zware taak om alles op te ruimen, het ponton te verhalen van de brug naar de kaai waar het ponton wordt afgemeerd in afwachting van het uitvaren van de oude spoorbrug. Onder de bezielende leiding van Rien  stuurt Pieter met hoge accuratesse het ponton over het NOSK en meert het ponton zonder aanvaringsschade geruisloos af voor de wal. Uiteraard kunnen we nu iedereen weg is weer eens lekker gaan eten en vroeg naar bed! Morgen gaan we naar huis.