Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
 
Bericht 2 uit ...................................... Eisenhüttenstadt (D)

maandag 5 december 2005

Om 5.00 uur gaan we -Ton, Rien en Pieter- weer op weg naar Eisenhüttenstadt am Oder voor het uitvaren van de oude spoorbrug. De dag begint goed. Net voor de grens drinken we een lekker bakkie koffie om ontspannen te gaan beginnen aan een relaxed weekje. Dan zetten we er de sokken in en komen om 12.00 uur met een gemiddelde van 121 km/u op de teller op onze bestemming aan. We worden welkom geheten door een eenzame balk met de tekst 'vriendelijke groeten' erop welke is achtergelaten door Piet en Martijn die de pontons op zijn wezen bouwen in de week ervoor. Omdat we na de grens niet gestopt zijn voor koffie, trakteert Pieter op een heerlijk broodje döner van € 2,== . Door de goede zorgen van Piet en Martijn hoeven we bijna niks meer te doen en kunnen we - nadat Pieter het ijs heeft geïnspecteerd en dit uit voorzorg heeft gebroken met onze werkboot - op weg naar de brug. Zo kan het gebeuren dat de ijsbreker "Frankfurt" werkeloos ligt toe te kijken terwijl onze geweldenaar door 4 cm dik ijs breekt en zich een pad baant naar onze stek voor de komende dagen.

impressie van Boontjie:

  • de dag begon goed, 1e koffie voor de grens daarna nooit meer iets gezien en ook de baas was in geen velden of wegen meer te bekennen
  • om 1 uur maakt de baas een hoop goed, hij geeft een broodje döner weg
  • de baas doet ALLES zelf deze dag, ijsbreken, bakken naar de sluis varen, draden uitbrengen, wij hoeven alleen maar een beetje te helpen.
  • ijsdikte 4 cm

dinsdag 6 december 2005

Vandaag gaat het echte werk beginnen en brengen we de eerste bak onder de brug om deze vrij te pompen van de pijler. Om tien uur ligt de brug vrij en beginnen de slopers aan het slopen van de brug. Wij varen de 2e bak onder de brug en fixeren deze door uit te pompen. Hiermee zit in theorie de helft van ons werk erop, maar er zijn er die er anders over denken! Aan het eind van de dag hebben de slopers al 3 stukjes van de brug afgehaald en zijn we direct al over het 'point of no return'. Er ontbreekt immers inmiddels een stuk brug!

impressie van Boontjie:

  • een goed ontbijtje doet wonderen, we varen de W.D.Sr. 7 onder de brug
  • onder hard geweld zijn er wel 3 hijsjes gedaan en zijn we volgens de baas al op de helft, we laten hem maar in die waan.

woendag 7 december 2005

Omdat het een relaxte week zou gaan worden, slapen we uit tot 7 uur en hoeven Ton en Rien vanmorgen niet te schrappen. Het vriest n.l. niet meer. De eerste bak kan onder de brug vandaan en in de 3e positie gevaren worden zodat driekwart van ons werk erop zit. Er doet zich een nieuw fenomeen voor. "Boontjie begint te KLEDDEREN met water", te pas en te onpas sta je ineens met je poten in het water omdat de bak zonodig schoon gespoten moet worden. Na al dat ijsbreken moet onze boot nodig gebunkerd worden met 50 liter diesel zodat we er weer tegen kunnen. Omdat het er hier nogal relaxed aan toegaat besluit de baas dat we morgen iets cultureels gaan doen.

impressie van Boontjie:

  • na het uitslapen vrolijk naar de bak
  • Ik en Rien hoeven vandaag niet te schrappen

donderdag 8 december 2005

Vandaag maken we er gedeeltelijk een culturele dag van. We pompen 1 ponton weer vrij, maar deze mag nog niet onder de brug vandaan, omdat de slopers er anders niet meer bij kunnen. Zo zijn we vroeg klaar en krijgt Ton een luchtreis met fototoestel aangeboden om in het bakkie van de kraan foto's te gaan nemen van de bak. Een aanbod om te gaan bungy jumpen slaat hij af! Nadat Boontjie weer een tijd heeft lopen KLEDDEREN met water gaan we naar het museum in de sluis van Eisenhüttenstadt, waar we een rondleiding krijgen in de bedieningskamer zoals die was bij de oplevering in 1926.

impressie van Boontjie:

  • weer uitgeslapen en weer niet hoeven schrappen.
  • Baas vindt het wel een relaxed weekje aan het worden en daarom moeten we op excursie! verkleumd bezichtigen we om 16.00 uur de sluis, was interessant. 

vrijdag 9 december 2005

Vandaag hebben we een natuurdag. We bezoeken de plaatselijke beverkolonie, Boontjie KLEDDERT en redt een paar vissers door een wak te varen met de boot van de baas en we varen zowaar de bak in de vierde en laatste positie. Helaas komt de derde bak niet vrij. De slopers hebben zowaar de helft van de brug gesloopt terwijl wij al bijna klaar zijn met ons werk.

impressie van Boontjie:

  • bij de baas loopt de wekker om 7.00 uur af. Dan 'snoozed' hij nog 2 keer en is toch in staat om om half acht gewassen en geschoren aan het ontbijt te verschijnen.
  • Relaxed werkje hier, de slopers zijn al op de helft!

zaterdag 10 december 2005

Vandaag hopen we wat te kunnen doen maar de derde bak komt weer niet vrij. We besluiten dan maar om te gaan "cruisen" over het Neue Oder Spree Kanaal en we varen naar de uitmonding in de Oder..... Totdat Boontjie opeens allemaal mannetjes ziet rennen naar bootjes van de Bundesgrenzpolizei. Hij is zijn paspoort vergeten, dus gaan we maar terug. We varen op ons dooie akkertje over het kanaal terug en bezichtigen de "Neue Oderwerft" vanaf de waterkant en gaan dan nog even kijken bij onze bevers. Er blijkt ook nog een boom omgezaagd, dus hebben ze waarschijnlijk ook een kettingzaag bij de hand. Handige jongens, die bevers! Weer terug bij de bak pompen we er nog een tonnetje of 50 water in en dan gaan we een broodje shoarma halen met de boot. Om 3 uur zijn we weer terug en pompen we nog een beetje water en dan gaan we maar inpakken. Het is inmiddels donker. 

zondag 11 december 2005

Je kunt het geloven of niet maar om 12 uur komt de derde bak vrij. We gaan WERKEN! Bak leeg pompen, tirfors opruimen, draden opschieten en Boontjie KLEDDERT. De baas haalt hoogstpersoonlijk alle pennetjes uit de tanks die iedereen hierin heeft laten vallen en we pompen de bak netjes droog.  We varen de bak terug naar de gemeentekade en hierbij navigeren we netjes tussen de stremmingstonnen door waarna de bakboord ton uiteindelijk onder de bak door gaat en de nietsvermoedende gezagvoerder zich de pleuris schrikt van een ton die naast het bootje met veel geweld opduikt. Het is vandaag KOUD en NAT.