(oud) nieuws van 1999 tot 1996

december 1999

Ter gelegenheid van de eeuwwisseling is aan de Lekkerkerkse bevolking gevraagd het dorp feestelijk te verlichten. Ook Lekstroom Transport heeft met plezier gevolg gegen aan deze oproep. Onze technische man Piet van der Hoek heeft een sleepboot in elkaar geknutseld. De prachtig verlichte sleepboot is 5 meter lang en hangt op een hoogte van zo'n 20 meter. Het geheel geeft een schitterend effect aan de zuidelijke hemel van Opperduit.

oktober 1999 - 99201

In opdracht van de Meetkundige dienst Rijkswaterstaat afdeling marine Geodesie hebben wij een ponton geleverd voor het uitvoeren van een radarlocatie onderzoek bij de nieuwe sluis van Lith. Omdat de situatie aan de benedenkant van de sluis zodanig was dat de scanner voor dit onderzoek een hoogte van moest kunnen bereiken van ± 14.00 mtr en de maximaal te bereiken hoogte van de scannerauto maar 8.50 mtr is heeft Lekstroom Transport BV een plan gemaakt waarbij de scanner wagen op een 4-tal containers voorzien van ro-ro kleppen werd geplaatst waardoor de hoogte van ±14.00 mtr wel bereikt kon worden


augustus 1999 - 99200

Lekstroom Transport BV heeft opdracht ontvangen voor het invaren van de Dreirosenbrücke over de Rijn in de stad Basel. Onze opdracht omvat de levering van de nautische engineering, 2 pontons, equipment en personeel. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Schweizer Wasserbau uit Basel. Deze voor Lekstroom Transport BV tot nu toe in financiële zin, grootste opdracht zal uitgevoerd worden in januari 2000, het vervolg in 2001.

juni 1999

De Energiebrug is op maandag 28 juni 1999 bij Grimbergen BV geladen aan boord van de W.D.Sr.7. Dit innovatief vervoer vond plaats in opdracht van
Van Seumeren Holland BV en behelst het transport van een brugval van Alphen aan den Rijn naar Doetichem. Daar de te passeren bruggen op de vaarrroute verticaal transport niet toestaan is de brug draaiend op ons ponton gemonteerd, met behulp van sprenkels en z.g strand-jacks kan de brug nu naar believen horizontaal en verticaal op het ponton worden geplaatst.

juni 1999

Op 4 juni 1999 is het m/v 'Breezand' uit Dordrecht vertrokken met een door
Bayards Aluminium Constructies BV gebouwd helikopterdek Oseberg SØR. Het complete project is uitgevoerd door Lekstroom Transport BV. Onze opdracht omvatte de volgende werkzaamheden: levering van een transportmanual, levering van het hijsequipment, onderstopping van het helidek tijdens de bouw, uitrijden uit de constructiehal te Dordrecht, overslag met behulp van een drijvende bok, het zeevasten van de lading volgens DNV-eisen en zeetransport naar Stord (Noorwegen).

mei 1999

In een tijdsbestek van 65 uur heeft Lekstroom Transport BV in opdracht van
Lips BV in Drunen de complete schroefas getransporteerd van het m/v Oriana van Southampton (UK) naar Rotterdam. Dankzij de medewerking van onze opdrachtgever en onderaannemers kon deze spoedklus in een moordend tempo worden geklaard. Nadat de opdracht was gegeven door Lips, heeft Lekstroom onmiddellijk enige medewerkers en het nodige equipment naar Southampton gestuurd om de inderhaast gecharterde coaster te beladen en de lading te zeevasten waarna de coaster naar Rotterdam kon afvaren. In Rotterdam is de lading gelost met behulp van een gecharterde drijvende bok waarna transport naar Drunen plaatsvond.

April 1999

Na een 10 jarig dienstverband heeft de heer H. van Dijk gebruik gemaakt van de VUT regeling per 29 april 1999.

maart 1999

Op 8 maart 1999 heeft ons motordekschip Aafje Jacoba bij
Bayards Aluminium Constructies BV in Nieuw Lekkerland 3 tanks geladen met bestemming Wesseling (D). Deze lading is de laatste vracht die vervoerd wordt met onze Aafje. De Aafje Jacoba is ingeloot in de Sloopregeling Binnenvaart en dient voor 1 april 1999 uit de vaart te worden genomen. In een later stadium volgt sloop. De Aafje Jacoba was een veelzijdig schip en heeft voor ons de afgelopen dertig jaar de meest uiteenlopende ladingen door geheel West Europa vervoerd.

februari 1999

Op 23 februari 1999 is door de landelijke werkgroep "Vervoer Bijzondere Transporten" de 1e nieuwsbrief aangeboden aan de heer ir A.J. Veraart van Rijkswaterstaat. De werkgroep is in het leven geroepen naar aanleiding van een op 4 juni 1996 te Rotterdam gehouden seminar "Vrije vaart voor het zwaar en bijzonder transport", waar bij met name de vaarwegbeheerders en het bedrijfsleven de behoefte bleek na te gaan, welke verbeteringen zijn bij de afhandeling van (de papierstroom van) het vervoer van bijzondere transporten over water. Meer informatie is verkrijgbaar bij Lekstroom Transport BV.

december 1998

In opdracht van Reijimpo BV uit Waalwijk halen de Lekstroom IV en Lekstroom XV 4 tanks uit Maasbracht. Deze tanks met een diameter van 12.30 mtr kunnen niet op een normale manier worden getransporteerd. Lekstroom Transport BV ontwikkelt een transportplan waarbij de tanks op eigen kiel worden getransporteerd. Om de geballaste tanks van stabiliteit te voorzien worden ze gekoppeld aan de W.D.Sr. 7&9* zodat de veiligheid optimaal wordt gewaarborgd. Ondanks het hoge water op de Maas wordt dit transport tot volle tevredenheid van onze client uigevoerd..

november 1998

In opdracht van Defensie (DVVO) transporteert Lekstroom Transport BV de nieuwe Smart-l radar van Hengelo naar Den Helder. De Smart-l radar is bestemd voor het marineschip Hr.Ms. 'Tromp' en is de nieuwste lange afstandsradar. De radar is ontwikkeld door Hollandse Signaal Apparaten BV in Hengelo.

november 1998

De Spanje brengt onze Sinterklaas na een natte overtocht vanuit Madrid naar ons eigen dorp Lekkerkerk. Hier wordt de Sinterklaas opgewacht door een grote kinderschaar en begint een rondrit door het dorp.

oktober 1998

In opdracht van 2 opdrachtgevers worden 2 bruggen over het Mittelland kanaal getransporteerd. Dit gebeurt allemaal in 1 week. De eerste brug wordt met een draaischijf van Lekstroom over het kanaal gedraaid. Aan de ene zijde steunt de brug op de draaischijf en aan de andere zijde steunt de brug op een ponton welke is samengesteld uit 8 containerpontons. De tweede brug wordt met behulp van 2 pontons ingevaren.

oktober 1998

De Lekstroom IV en Liesbeth doen mee aan het
Wereldhavenfestifal in Rotterdam op uitnodiging van het Bureau Voorlichting Binnenvaart. In Rotterdam liggen onze schepen van 4 tot 7 september aan de Westerkade. Dankzij de medewerking van Lips BV uit Drunen en Kraanbedrijf Nederhoff welke respectievelijk een scheepsschroef en een mobiele kraan als lading op het ponton ter beschikking hebben gesteld, worden deze dagen een succes.

september 1998

Transport van een 33.30 meter hoge kraan met een gewicht van 270 ton van Haarlem via de Ringvaart van de Haarlemmermeer naar Rotterdam. Omdat de bruggen op de Gouwe "maar" 33.00 meter hoog zijn moesten deze door de provincie Zuid-Holland worden opgetopt.

juli 1998

Pieter Eerland 25 jaar bij Lekstroom Transport BV

april 1998

Lekstroom Transport viert haar
100 jarig bestaan aan boord van de Mississippi Queen en Netty Eerland-Adam publiceert een boek over 100 jaar transport over water door familie Eerland.

februari 1998

Hugo van Rumph 25 jaar bij Lekstroom Transport BV

Januari 1998

Op 7 januari 1998 heeft Lekstroom Transport BV met succes twee havenkranen van de Neptunushaven naar de Westhaven te Amsterdam getransporteerd. De kranen hadden een gewicht van resp. 100 ton en 300 ton en zijn ro-ro geladen. De moeilijkheid was dat dit over de zijkant van het ponton is uitgevoerd.

December 1997

Op 4 december 1997 heeft Lekstroom Transport BV een kolenbandbrug uitgevaren over de Volkswagenhaven in Wolfsburg. Op succesvolle wijze is gebruik gemaakt van een concept waarbij de pontons elkaar overlapten. De brug woog 175 ton en had een lengte van 130 meter.

November 1997

Na een 35 jarig dienstverband heeft de heer W.H.E. Ulrich gebruik gemaakt van de VUT regeling per 30 november 1997.

Oktober 1997

Transport van 's-werelds zwaarste scheepsschroef van 's-Hertogenbosch naar Rotterdam.

Oktober 1996

Huig Poirot 25 jaar bij Lekstroom Transport BV

September 1996

Aankoop van 2 pontons door Lekstroom Transport BV Deze pontons zijn in de vaart gekomen als "Liesbeth" en "Joost" en hebben de hoofdafmetingen (45.00 mtr x 8.80 mtr x 1.90 mtr - 420 ton)

Augustus 1996

Het in de vaart komen van de sleep/duwboot "Lekstroom IV" na een ingrijpende verbouwing van het casco. Door het plaatsen van een hefbare stuurhut op het schip is er nu een zichthoogte van 8.50 mtr