(oud) nieuws van 2004

december 2004 - 04112

Voor Gaffert BV uit Veghel transporteren we een bunker door het water van Gorinchem naar Oudenbosch. De bunker wordt met de fundatiepoten aan de kop van het ponton W.D.sr. 7 gehangen en dus door het water versleept. De Lekstroom V en Lekstroom XV liggen hier in de Grote Merwedesluis te Gorinchem.

Klik om de foto te vergroten...

oktober 2004 - 09999

Op 5 oktober 2004 worden we gebeld door Alexander de Vos uit Leiden. Hij is in het bezit van een boeieraakje. Bij nader onderzoek blijkt dat de heer W.D. Eerland Sr, oprichter van onze onderneming, deze boeieraak in 1899 te Lekkerkerk heeft laten bouwen. De afmetingen van het aakje zijn 12.39 lang bij 3.54 breed. De tenaamstelling was 'Aafje Jacoba', de naam van zijn echtgenote.

meer info

Klik om de foto te vergroten...

oktober 2004 - 04072

Op het ponton 'Joost' is de afgelopen weken de klimbekisting geladen die gebruikt is bij de bouw van het gebouw Montevideo op de Kop van Zuid te Rotterdam. Na belading is het ponton door ons versleept naar Oss waar de lossing door onze opdrachtgever Doka Nederland BV voortvarend ter hand werd genomen.

Klik om de foto te vergroten...

augustus 2004 - 09999

In de vakantieperiode is het ook voor deze nieuwsrubriek een beetje komkommertijd. Wel kunnen we melden dat de Lekstroom IV grondig is gereinigd door de brandweer Lekkerkerk. In het kader van een zogenaamde opstap oefening werd een motorpomp uitgetest en konden de brandweerlieden zich middels 2 slangen uitleven op het exterieur van de sleepboot. Ook konden ze ervaren hoe het voelt om geen vaste grond onder de voeten te hebben.

Klik om de foto te vergroten...

juli 2004 - 04064

In opdracht van Baars uit Sliedrecht verslepen we drie pontons van de Hohentorshafen in Bremen (D) naar Sliedrecht. Gezien de afmetingen werd dit transport door de Duitse autoriteiten aangemerkt als een 'bijzonder' transport omdat de breedte de maximaal toegestane afmetingen van het Küstenkanaal overschreed. Daarom werd het transport uitgevoerd met 2 boten. Hier varen de Lekstroom XV en Lekstroom IV stroomafwaarts op de Ems in Duitsland.
klik om de foto te vergroten..., foto Rutger Wind

juni 2004

Ton Boon 25 jaar bij Lekstroom Transport BV


juni 2004 - 04034

In opdracht van SEH 'sandwichen' we een brug tussen onze pontons en wordt er weer een stukje historie geschreven. De brug van 240 ton is zijdelings aan boord van de W.D.Sr. 7&9* gerold en bovenop de brug staan onze 4 koppelpontons, gevuld met 100 ton water om alles in evenwicht te houden. Nadat de brug op het ponton is gerold, wordt er 1,5 km mee gevaren, waarna de brug op de peilers wordt afgezet.

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...


juni 2004 - 04056
Voor S. de Jong Scheepvaartbedrijf transporteren we 3 half afgebouwde sectie's vanuit de scheepbouwhal te Rotterdam naar Lemmer ten behoeve van het schip 'Eben Haezer II'. Deze complete opdracht bestaat uit: engineering, het aanbrengen van versterkingen, transport over het land, overslag op ons ponton en transport over water.

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...


mei 2004 - 04035

Aan KEES stellen we de Jacob Evert beschikbaar om 2 spuideuren in te hangen bij de Waaiersluis te Gouda. Vanaf de wal wordt met een 400-tons kraan een 160-tons kraan aan boord gehesen en vervolgens de 2 spuideuren. Daarbij was sprake van een kleine 'non conformity'. Het geladen ponton is aan de grond gezet en bij het laden van de eerste spuideur begint het ponton ineens spontaan over het slik weg te glijden en moest de op de wal staande kraan nogal erg ver aftoppen. Daarna wordt het ponton naar de Waaiersluis gesleept en worden de deuren er verder vlot ingehangen.
Klik om de foto te vergroten...


mei 2004 - 04052

In opdracht van Peinemann bouwen we een onderstopping van 14.00 mtr om de ballastkist van een kraan te ondersteunen tijdens de reparatie van de giek.
Klik om de foto te vergroten...


april 2004 - 03069

Als onderdeel van 10 reizen leveren we op 6 april 2004 2 tanks aan in Kralingscheveer, bestemd voor de DWL.
Klik om de foto te vergroten...


maart 2004 - 04016

Op 16 maart zijn we in Sneek voor het laden van 2 'pakken sinaasappelsap' bij Holvrieka Nirota. Deze speciale saptanks worden gebruikt voor het in diepgevroren toestand transporteren van sinaasappelsap vanuit Brazilië naar de haven van Antwerpen. Voor het overzeese gedeelte van het traject Sneek - Antwerpen worden de 'Lastdrager 12' en de 'Broedertrouw XVI' ingezet.
Klik om de foto te vergroten...


maart 2004 - 04012

In collegiale samenwerking met Van der Wees watertransporten wisselen we in Goole (UK) een honderddertig jaar oude spoorbrug uit 'for a new one'
De werkzaamheden worden uitgevoerd op het Knottingley and Goole Canal en in tijdsbestek van 12 werkuren worden de werkzaamheden tot volle tevredenheid van de opdrachtgever afgerond. De voorbereidende werkzaamheden namen meer tijd in beslag en bestonden ondermeer uit het zeetransport van de pontons, zeevastwerk en engineering.
Voor de complete berichtgeving vanaf het werk klik je hier
Klik om de foto te vergroten...


februari 2004 - 04009 en 04012

Eind februari 2004 zijn we ineens betrokken bij twee transporten over de Noordzee
Dagelijks ontvangen we rapporten van het m.v.'Breezand'. Dit schip is onderweg naar Noorwegen met een helidek bestemd voor Stord (N).
Op zaterdag 28 februari gaat het tweede zeetransport op weg. Het m.v. 'Breklum' wordt die dag in Schiedam geladen met de pontons W.D.Sr. 7 en W.D.Sr. 9. Deze pontons gaan een brug uitwisselen in Goole (UK) maar kunnen vanwege de weersomstandigheden de oversteek naar Engeland niet in 'dubbel tow' maken. Gekozen wordt voor een oplossing waarbij de pontons opgestapeld worden in het ruim van het zeeschip. En nu zijn ze helemaal alenig in zo'n donker ruim op weg naar Engeland....

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...


februari 2004 - 04009

Op 17 februari 2004 arriveerde het m/v 'Breezand' onder commando van gezagvoerder Gort in de de 'zeehaven' van Lekkerkerk voor het laden van een helikopterdek. De 'Breezand' is een regelmatige gast in Opperduit en zij wordt door Lekstroom Transport BV ingezet als zwaar- ladingschip voor het transporteren van grote constructies naar bestemmingen overzee. Deze keer kwam zij voor de belading van het door Bayards Aluminium Constructie's gebouwde helikopterdek, bestemd voor het olieproductieplatform "Kristin", wat in Noorwegen in aanbouw is. Dit grootste door Bayards gebouwde helikopterdek meet 32.00 meter maal 32.00 meter en heeft een gewicht van 70.000 kg.
Op 20 februari werd begonnen met de belading. Het was die dag een drukte van belang op de Lek ter hoogte van Opperduit. De drijvende bok Taklift 3 arriveerde omstreeks 10 uur in de morgen voor het plaatsen van 4 onderstoppingen op de Breezand. Vervolgens werd de bok versleept naar Nieuw Lekkerland waar het helikopterdek 'Kristin' al stond te wachten. Het gevaarte werd opgehesen door de bok en vervolgens hangend in de takels naar de werf van Lekstroom Transport BV teruggesleept. Daar werd het helidek door Lekstroom Transport BV gezeevast voor de reis van Lekkerkerk naar Stord in Noorwegen.De Breezand ligt op dit moment te wachten in Lekkerkerk omdat de weersverwachting voor het noordelijk gedeelte van de Noordzee storm voorspelt en dat heeft als voordeel voor voorbijgangers dat zij nog wat langer kunnen genieten van het mooi verlichte helidek. Er zijn de afgelopen dagen dan ook al heel wat belangstellenden gesignaleerd op het werfterrein.

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

februari 2004 - 04001

Februari begint als een 'bruggen maand'. Op 1 februari varen we een brug in over het Mittellandkanaal bij Bramsche met een invaargewicht van 390 ton. Opdrachtgever is SEH.

Op 5 februari zijn we in Bergkamen op het Datteln-Hamm Kanaal om een afgekeurde brug uit te varen met een gewicht van 430 ton. Onze opdracht bestaat uit het uitvaren van de brug en het transport daarvan over een afstand van 750 meter tot aan kraanbereik. We leveren hiervoor een totaal pakket, bestaande uit de engineering, de onderstoppingen (2x 6.00 meter), de benodigde lieren, 2 pontons, 1 duwboot en natuurlijk de bemanning. Na 7 werkuren leveren we de brug onder kraanbereik af.

Klik om de foto te vergroten...


januari 2004 - 03142

In opdracht van Sevenstar uit Amsterdam transporteren we 2 mega-jachten van Rotterdam naar Düsseldorf. De jachten zijn gebouwd door een werf in Genua en zijn met een zwaar ladingschip vanuit Genua naar Rotterdam vervoerd. Na aankomst zijn de jachten met de eigen kranen van dit schip overgehesen op een ponton. Vervolgens is het transport vertrokken naar Düsseldorf. Daar aangekomen zijn zogenaamde strassenrollers onder de jachten gemanoevreerd zodat de jachten van boord gereden konden worden. De jachten worden tentoongesteld op de beurs BOOT 2004.

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...