Nieuws

december 2005 - 05113

We gaan weer verder met onze opdracht in Eisenhüttenstadt am Oder. We ondersteunen met de W.D.Sr. 7 en W.D.Sr. 9 de oude spoorbrug tijdens de sloop

Vanuit Eisenhüttenstadt berichten we rechtstreeks over onze werkzaamheden.

Klik om de foto te vergroten...

november 2005 - 05118

Sint Nicolaas bestelt bij ons weer een 'hulp' stoomboot. Op onze Sint Nicolaas pagina kun je alles volgen over de periode dat de Sint weer in het land is!

Klik om de foto te vergroten...

november 2005 - 05100

In hetzelfde weekend dat we de brug in Eisenhüttenstadt invaren, zijn we ook actief op het Wesel-Datteln Kanal bij Hünxe. Hier varen we de Hünxenerbrücke Nr. 411 uit. De Lekstroom XV is op deze foto halverwege met de 850 ton wegende betonnen brug en daarmee is deze brug op weg naar haar definitieve einde.

Klik om de foto te vergroten...

oktober 2005 - 05113

Van een Duitse opdrachtgever ontvangen we een mooie opdracht.

Het invaren van een Eisenbahn Überfuhrung (EÜ) over het Neue-Oder-Spree-Kanal (NOSK) De Lekstroom V begint op 12 oktober 2005 met de pontons W.D.Sr. 7 en W.D.Sr. 9 aan haar reis van 876,6 Km, maar...
Na 40 km bereikt ons het bericht dat er 7 Km kanaal is leeggelopen bij Olfen op het Dortmund-Ems-Kanaal door een dijkbreuk zodat de beslissing genomen moet worden om de Noordelijke route over Delfzijl te gaan varen. Een omweg van 150 Km met 12 sluizen!

Echter bij aankomst in Delfzijl blijkt er een binnenvaartschip te zijn gezonken op.... je raadt het al.... het Dortmund-Ems-Kanal bij Papenburg, zodat we niet meer verder kunnen varen. De bemanning van de Lekstroom V doodt nu de tijd met het geven van interviews.

Vanuit Eisenhüttenstadt informeren we u rechtstreeks over onze werkzaamheden aldaar, algemene informatie vindt u hier.

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

augustus 2005 - 05048

Bruggen kun je niet alleen in of uit varen maar ook in delen transporteren. In opdracht van een Duitse bruggenbouwer transporteren we 12 brugsectie's met een lengte van 37.50 mtr van Aschaffenburg aan de Main naar het werk 'Kanalbrücke Lippe' aan het Dordmund-Ems-Kanal Km 23,236. Deze brugdelen zijn bestemd voor een nieuw aquaduct in het Dordmund-Ems-Kanal waar het riviertje de Lippe onder het kanaal doorgaat. Op de foto is er zojuist een binnenvaartschip gelost en wordt er weer een sectie geplaatst en is goed te zien hoe door deze brug schepen gaan varen.
Klik om de foto te vergroten...

augustus 2005 - 05081

De W.D.Sr. 7 en 9 liggen tijdens Sail 2005 gekoppeld voor de wal bij Norwegian Talc in Amsterdam als drijvend terras. Onze razende reporter is op uitnodiging van Omya aanwezig tijdens de Sail-in parade en registreert een 'spontane ontmoeting' tussen de op het ponton aanwezige muzikant en zijn meissie die langs kwam op het water.

Klik om de foto te vergroten...

juli 2005 - 05068

Het val van de verkeersbrug over de Geldersche IJssel in Zutphen is in zo'n slechte toestand dat deze moet worden uitgewisseld voor een nieuw val. Op de Jacob Evert bouwen we twee containerstoppingen met een hoogte van 9.00 mtr boven de waterspiegel. Op het achterschip laden we in Sliedrecht het nieuwe val waarna we vertrekken naar Zutphen. Na een voorspoedige reis varen we het ponton onder de oude brug en nemen deze over op de stopping door het uitnemen van waterballast. Het ponton wordt gedraaid en het nieuwe val ingevaren, nadat alles weer was aangesloten werden de werkzaamheden beëindigd en het oude val bij de sloper afgeleverd.

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

mei 2005 - 05055

In krap 2 weken zorgen we voor het organiseren en uitvoeren van het complete transport van drie 100 ton zware cargo tanks. De tanks moeten van Sneek naar Bremerhaven (Lloydwerft) gebracht worden. De benodigde 'zeevasten' worden in eigen beheer gefabriceerd. Het ponton wordt in Lekkerkerk ingericht en daarna versleept naar Sneek waar de tanks op 19 mei 2005 worden geladen. Aansluitend gaat het transport over het Prinses Margriet Kanaal, IJsselmeer en Waddenzee naar Harlingen. Hier wordt het ponton overgenomen door de zeesleepboot "Waterman" die aansluitend vertrekt naar Bremerhaven. Op 22 mei wordt aangevangen met lossen waarna 's anderendaags het ponton leeg terugkeert naar Nederland.
Klik om de foto te vergroten...

mei 2005 - 05054

Door DVVO (Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie) wordt ons de opdracht gegund voor het transport van 575 containers van Groningen (Eemshaven) naar Utrecht. Het betreft equipment wat is ingezet bij de SFIR missie van het Nederlandse leger in Irak. Voor dit transport worden 10 binnenvaartschepen ingezet die in een tijdsbestek van een week deze containers transporteren. Water-Land bevrachtingen tekent voor de bevrachting van de in te zetten schepen.
Klik om de foto te vergroten...

mei 2005 - 05045

"Plaats twee houtbewerkingsmachines met een gewicht van 25 ton op een plateau met een hoogte van 3.50 mtr", zo luidde de opdracht. In een tijdelijke vereniging met Nederhoff Kraanverhuur plaatsen we deze machines met een macht aan stoppingmateriaal en een 6-lijnen platformwagen netjes op hun definitieve plek.
Klik om de foto te vergroten...

maart 2005 - 05016

Maart roert zijn staart! Onder ijzige omstandigheden laden we in Sneek een roestvrijstalen 'juice' tank met bestemming Zeebrugge. Nadat het laden 1 dag is uitgesteld vanwege de zware sneeuwval in de noordelijke provincies, varen we als een speer richting Amsterdam om de verwachte ijsgang op het IJsselmeer voor te blijven. Na een voorspoedige passage van de bruggen over het Prinses Margriet Kanaal gaan we direct door naar Amsterdam, waar we het ponton afmeren.

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

maart 2005 - 05010

In Breda laden we 3 'oude' biertanks die in Kampen een nieuw leven gaan beginnen als opslagtanks voor bio brandstof. Onze opdrachtgever Reyimpo BV gaat de tanks in Kampen modificeren.
Klik om de foto te vergroten...

februari 2005 - 05001

In Leeuwarden laden we volgens de 'Leeuwarder Courant' 2 tanks met een diameter van 14.50 meter met bestemming Vlissingen. Dat dit de hoogte is mag de pret niet drukken, de 'Lekstroom XV' en 'Lekstroom V' brengen de geladen 'Jacob Evert', na een nachtelijke doortocht van de stad Amsterdam, 'just in time' op de plaats van bestemming.
Hugo stuurt per e-mail een complete fotoreportage van deze tour door Nederland.

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

februari 2005 - 05013

We gaan weer richting Dordrecht. We rijden er een 12-lijnen platformwagen aan boord met daarop een honderd ton zware 'tensioner', een apparaat bestemd voor een offshore pijpenlegger. De volgende morgen in alle vroegte lossen we de lading onder de kranen bij Hollandia.
Klik om de foto te vergroten...

januari 2005 - 05003

In Nieuw Lekkerland vijzelen we een in aanbouw zijnd casco op hoogte om er met een 12-lijnen platformwagen onder te kunnen rijden. Nadat het casco op de platformwagen is geladen rijdt deze vervolgens op het ponton 'Jacob Evert' met bestemming Dordrecht. De combinatie rijdt de volgende morgen van het ponton af, waarna het casco in een hal in Dordrecht wordt geplaatst om te worden afgebouwd.
Klik om de foto te vergroten...

januari 2005 - 05002

De mosselkotter 'Yerseke 73' ligt met een defecte stuurinrichting bij de Oranjesluizen te Amsterdam. De 'Lekstroom IV' rukt uit om het vaartuig, geladen met 'levende have', te assisteren naar haar thuishaven Yerseke. Onnodig te vermelden dat we er een lekker maaltje mosselen aan overgehouden hebben.
Klik om de foto te vergroten...

januari 2005 - 04124

Op 3 januari 2004 laden we in Bergum 2 stuks kraanklappen met bijbehorende kraankatten met bestemming Rotterdam waar de componenten worden overgeslagen op het M/V 'Skagen' met bestemming Le Havre.
Klik om de foto te vergroten...