Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
Sloop van de Dreirosenbrücke in Basel

Na de ondertekening op 1 juli 2001 van het "Arge Vertrag" en de definitieve ontvangst van de opdracht voor de sloop van oude Dreirosenbrücke in Bazel, is er door de Arge partner veel werk verzet. Midden augustus is onze partner Eberhard AG aangevangen met de sloop van het 4500 ton zware betondek. Lekstroom Transport BV heeft haar W.D.Sr 7&9* aangepast en geladen met 300 ton hulpmateriaal.
De 'W.D.Sr. 7&9*' zijn inmiddels met de 'Lekstroom V' in de opvaart gegaan naar Bazel zodat op 11 september 2002 de sloop van het 2500 ton zware staaldeel een aanvang kan nemen.

Op 4 september 2002 arriveren onze schepen in Bazel waarna we op 5 september ons nieuwe computermeetsysteem installeren. Dit meetsysteem komt tussen de pontons en de brug zodat we in de controlekamer precies af kunnen lezen hoeveel ton we dragen op het ponton.
Dit door onszelf bedachte systeem is opgebouwd uit "platte vijzels" die zijn geleverd door Freyssinet en meetsensors van Keller Het is nu mogelijk om de last op de 4 onderstoppingen te controleren.

Op 11 september 2002 hebben we het ponton voor het eerst onder de brug gepositioneerd en zijn we begonnen met het echte werk. Op de foto's is goed te zien dat we de brug ondersteunen en reeds 15 meter van de kant zijn weggevaren. Ook is er een foto van het beeldscherm van onze "load" computer.

Nadat we 17 september 2002 's avonds onder het middendeel zijn gevaren, hebben we de brug de volgende morgen met een kracht van 450 ton van de peiler Groot Bazel opgetild. Vervolgens zijn we 25 meter in de richting van Klein Bazel getrokken d.m.v een slede systeem en is er dus ook 25 meter van de brug gesloopt. Elk uur snijdt Edcoma met machtige sloopbranders een stuk van 5 meter van de brug aan "bonken", welke direct naar een sloopplaats in de buurt van Bazel gaan waar zij verder in kleinere stukken worden gesneden. Vervolgens kan Hebag AG het brugdeel weer 5 meter aan land sleden.

Op 25 september 2002 wordt er besloten het ponton niet onder het deel Klein Bazel te varen omdat de Pegel in Rheinfelden een hoogte van 4.70 mtr heeft bereikt door aanhoudende regen. De verwachting is dat het ponton nu op 29 september onder het laatste brugdeel wordt gepositioneerd.

Op 29 september zijn we ook daadwerkelijk onder het laatste brugdeel gevaren en begonnen met het laatste traject. Er ligt nu nog 75 meter brug en dit wordt zienderogen ingekort door de slopers. In de vooravond bereiken we met het ponton het land aan Klein Bazel en het restant van 45 meter moet nu van de ponton worden afgesloopt Daar wordtop dinsdag mee begonnen. De verwachting is dat we woensdag een feestje kunnen bouwen..................

Onze poes heeft met het beeindigen van de werkzaamheden dankbaar het "bonnenbakje" van Project 01075 overgenomen!

Klik om de foto te vergroten...




Klik om de foto te vergroten...




Klik om de foto te vergroten...




Voor meer informatie, volg je onderstaande links

De ARGE PARTNER der "ARGE Rückbau Dreirosenbrücke" zijn:

Herrn Phillipp Huwyler (ARGE Ingenieur)
Eberhard Bau AG
Edcoma International BV
Lekstroom Transport BV

Nuttige informatie:

folder "Rückbau der Alten Dreirosenbrücke"
www.dreirosenbrücke.ch
www.dreirosenbruecke.ch/bibliothek/webcam/default.htm
www.basel.ch
www.portofbasel.ch
www.hebag.ch
www.portofbasel.ch/aktuell/pegel.html
www.meteoschweiz.ch