Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
Dreirosenbrücke (noord)

HOLLANDS GLORIE IN BASEL

Vrijdag 21 januari 2000 wordt in Bazel een brugdeel van 520 ton op haar plaats gebracht door het Nederlandse bedrijf Lekstroom Transport. Het betreft hier de vervanging van de Dreisosenbrücke over de Rijn.

Lekstroom Transport wordt gecontracteerd voor de nautische engineering, het transport en de montage van deze brug. Het werk is verdeeld in vier periodes van een week. Twee daarvan in januari 2000 en de laatste 2 delen in 2001. De brugdelen hebben elk een lengte van 135 meter, een breedte van 18 meter en een gewicht van 520 ton.

5 dagen voorafgaand aan het transport wordt in het Franse Hüningen het eerste brugdeel op twee pontons geschoven die zijn ingehuurd van Baars Confloat. De pontons zijn voor dit project voorzien van de toepasselijke namen Rose 1 en Rose 2. Lekstroom Transport ontwikkelt een ballastplan zodat de pontons op een vastgesteld niveau en waterpas blijven liggen, waarna het brugdeel met een snelheid van 10 meter per uur aan boord wordt gegleden. Opdrachtgever Giovanola Frères AG uit Monthey had vooraf 4 hijsbokken op de pontons geplaatst, welke nodig zijn voor het verdere vervoer.

Het brugdeel wordt op een hoogte van 1.50 meter aan boord gegleden, maar voor de passage van de Palmrainbrücke over de Rijn, is het noodzakelijk de gehele brug te laten zakken tot op dekhoogte. De hijsbokken zijn voorzien van een ingenieus klap systeem om deze passage mogelijk te maken.

Nadat de Rhein Schiffahrts Direktion groen licht geeft en de Rijn is gestremd kan het transport vertrekken naar de 6 kilometer stroomopwaarts gelegen Dreirosenbrücke. Het ingehuurde motorvrachtschip ‘Onderneming II' van de familie De Korte maakt langszij vast en de sleep/duwboot ‘Lekstroom V' van Lekstroom Transport spant het transport voor. De lengte van het gehele transport bedraagt 175 meter en de breedte 35 meter.

Teneinde een veilige passage van de Palmrainbrücke mogelijk te maken, wordt het kraanschip van Schweizer Wasserbau uit Bazel op spudpalen voor de bewuste brug vastgemaakt, zodat het transport exact door het midden van deze boogbrug kan navigeren. De beide kapiteins loodsen het gigantische transport succesvol door deze krappe passage met slechts enige centimeters speling.

Na aankomst bij de Dreirosenbrücke wordt het transport afgemeerd aan de rechteroever van de Rijn en kan alles in gereedheid worden gebracht voor het spannendste deel van het project.

Op vrijdagmorgen 21 januari in alle vroegte nemen de werkzaamheden een aanvang en dient de brug te worden opgetild tot een hoogte van 10 meter boven waterniveau teneinde het nieuwe brugdeel over de bestaande pijlers in te kunnen varen.

Rond het middaguur kan Lekstroom Transport starten met het invaren van de brug.

De trossen worden losgegooid, de draden van de lieren strakgetrokken en het gigantische transport komt op stroom te liggen. In een tijdsbestek van anderhalf uur wordt een draai van 90 graden gerealiseerd en komt het geheel dwars op stroom te liggen. Daarna wordt de complete eenheid nog 50 meter stroomopwaarts verhaald.

Vervolgens kan de brug worden afgezet op de pijlers, waarna de pontons weer vrijkomen. Zo komt een goed einde aan het eerste deel van dit stukje Hollands glorie.

Klik om de foto te vergroten...




Klik om de foto te vergroten...




Klik om de foto te vergroten...




Klik om de foto te vergroten...




Voor meer informatie, volg je onderstaande links

www.dreirosenbrücke.ch
www.basel.ch
www.giovanola.ch
www.schuttevaer.nl/2000/02/lekstroom.htm