Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten...

Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten... Klik om de foto te vergroten...
Dreirosenbrücke (zuid)
Na het voltooien van onze werkzaamheden in Bazel begin 2000 en het voltooien van de sloop van de oude Dreirosenbrücke in de nazomer van 2002, zijn we begin oktober 2002 begonnen aan de uitvoering van het laatste deel van ons project in Bazel.

De beide pontons Rose 1 en Rose 2, welke zijn samengesteld uit 24 containerspontons van Baars Confloat uit Sliedrecht, zijn bij ons bedrijf gereed gemaakt voor onze werkzaamheden in Bazel.

Op de Rose 1 komen onze 175 Kn hydraulische lieren. Deze worden opgesteld als hoofdlieren omdat dit ponton bij het invaren van de beide brugdelen steeds naar het midden van de rivier zal uitvaren.

De Rose 2 zal worden uitgerust met 4 kleinere lieren omdat dit ponton een kleinere draaibeweging zal maken aan de oeverzijde van de Rijn.

Op 24 oktober 2002 zijn de Rose 1 en Rose 2 uit Lekkerkerk vertrokken op weg naar Bazel. Op het fotootje boven dit artikel vaart de Lekstroom IV met de 2 pontons over de Lek naar Dordrecht waar het m.s. "Onderneming II" de pontons overneemt en het laatste stukje voor haar rekening neemt.

Na aankomst zijn de pontons in Huningue afgemeerd en zijn onze 'jongens', Ton, Rien, Hugo en Cor, begonnen met het gereed maken van de pontons voor het invaren van de brugdelen. Deze werkzaamheden bestaan uit het demonteren van de tijdelijke 'koppen' die voor het transport op de Rijn zijn aangebracht. Verder het te water zetten van de 'koppelpontonnetjes' waar we onze aggregaten en de werkcontainer op plaatsen en natuurlijk de installatie van het koffiezetapparaat.

Op 29 oktober doen we bovendien een trekproef met een zogenaamde 'peur' die we gaan gebruiken als sleepanker. De resultaten van deze proef zijn goed en de bedoeling is dat er 2 van deze 'peuren' voor de Rose 1 komen te hangen als sleepanker om de krachten op de lieren te verminderen die ontstaan door stroming en wind.

De hele week wachten we in spanning af hoe de waterstand op de Rijn zich ontwikkelt en op 6 november 2002 besluit de bouwleiding dat de geplande belading op zaterdag 9 november 2002 van het deel Klein Bazel geen doorgang kan vinden door hoogwater. De Pegel Rheinfelden staat boven de 4.00 mtr en dat is 1.00 mtr boven de afgesproken limiet. Op maandag 11 november 2002 zal de situatie opnieuw worden bekeken.

Bij het sein 'go' zal het deel Klein Bazel op 12 november 2002 worden opgesleed. Het indraaien van het brugdeel vindt dan plaats op 15 november 2002.

Dag 1 - 9-12-2002
Na vijf weken wachten is het eindelijk zover. Op zondag 9 december 2002 reizen we af naar Huningue. Dat is een voorstad van Bazel waar de pontons zijn afgemeerd. Maandag installeren we de pontons met electrische kabels, we pompen ze op diepte en dan ..... gaan we echt het eerste brugdeel ophalen en varen we af naar Village-Neuf waar de brugdelen op ons liggen te wachten.

sentiment de déjà vu = (gevoel van reeds gezien te hebben)
1999 2002
dag 2 - 10-12-2002
Vandaag schuiven we het brugdeel voor Klein Bazel op de pontons "Rose 1" en "Rose 2". Na een wat moeilijke aanloop zijn de werkzaamheden om 20.00 uur klaar.

dag 3 - 11-12-2002
Vandaag zijn de heftorens aan de voorzijde opgebouwd, zodat we het brugdeel op de pontons kunnen heffen. Dit is noodzakelijk om het brugdeel vrij te krijgen van de onderstoppingen en weg te kunnen nemen. Hierna laten we het brugdeel tachtig centimeter zakken zodat we de Palm-Rain Brücke en de Noordbrug van de Dreirosenbrücke kunnen passeren.

dag 4 - 12-12-2002
Om tien uur arriveert het m.s. "Onderneming II" om ons "boven" te brengen. Alle draden worden uitgebracht naar de "Onderneming II" en de "Lekstroom V" spant het transport voor. Om 19.20 uur is het brugdeel aan de zijde Klein Bazel afgemeerd en kunnen we ons opmaken voor de grote dag!

dag 5 + nacht + dag 6 - 13/14-12-2002
Vandaag beginnen we aan het zwaarste deel van onze werkzaamheden, namelijk de invaaroperatie aan de zijde Klein Bazel. Om 06.15 uur is er een laatste bespreking en wordt er groen licht gegeven om te beginnen. VSL begint aan haar werkzaamheden om het brugdeel 9 meter op te heffen. Deze operatie gaat uiteindelijk 7 uur duren in plaats van de geplande 4 uur.
De eerste vertraging is een feit. Om 13.00 uur beginnen we de draden uit te brengen en hiermee zijn we om 15.00 uur klaar. Na een laatste controle geef ik om 15.30 uur het sein dat we gaan beginnen aan het indraaien en om 17.00 uur liggen de pontons met daarop de brug in positie afgemeerd boven de pijlers. Het brugdeel moet nu worden afgezet op een rolbaan aan de zijde van Klein Bazel. Het ponton in het midden van de rivier blijft de brug dragen, want we moeten nog 25 meter naar de landzijde schuiven en hiervoor moet eerst het andere ponton, wat aan de oeverzijde ligt, worden weggenomen. Om 24.00 uur blijkt de pijler aan de landzijde 25 centimeter te hoog te zijn en dan begint het gedonder. De brug moet opgevijzeld worden om hieroverheen te kunnen. Vijzels moeten worden gehaald en inmiddels is iedereen moe en koud. Om 8.00 uur is het weer licht en kunnen we verder. Om 10.00 uur wordt de brug afgezet op de pijlers en geeft de "Lekstroom V" een luidruchtig vreugdesein omdat de brug op haar plaats ligt. De pontons moeten nu nog terug naar Village-Neuf en om 22.00 uur gaan we moe maar zeer voldaan naar bed. Het eerste brugdeel ligt op haar plaats!!!

dag 7 - 15-12-2002
Uitgeslapen!

dag 8 - 16-12-2002
Vandaag de pontons weer gesteld aan de kade in Village-Neuf voor het laden van het tweede deel. Het ziet er slecht uit, want het regent de hele dag. Dit gaat gevolgen hebben voor de "Pegelstand". Bij onze klant zit het ook niet echt mee. Iedereen is wel bezig maar het gaat allemaal te langzaam.

dag 9 - 17-12-2002
Als we zover zijn dat we het tweede brugdeel op kunnen sleden, krijgen we de prognose van het water te zien. Om 20.00 uur een verwachting van 3,66 mtr. Hierna zakt het water weer en zal het tevens kouder worden. We geven de hoop nog niet op.

dag 10 - 18-12-2002
Het water zakt weer en zal waarschijnlijk zaterdag in Rheinfelden een hoogte bereiken van 3.00 mtr. Dit is helaas 20 centimeter te hoog voor ons. Om 15.30 uur is er een vergadering waarin besloten wordt pas de volgende dag een beslissing te nemen.

dag 11 - 19-12-2002
De prognose voor zaterdag blijft hangen op 3.01 mtr. bij Rheinfelden. De bouwleiding besluit unaniem de hele aktie door te schuiven naar 2003.

dag 12 - 20-12-2002
Holland, hou je vast. We komen er weer aan!

Het laatste brugdeel


Dag 1 - 6-1-2003
Om negen minuten over half acht komt de "baas" met een big smile en een goed gevoel de kantine in om het personeel deelgenoot te maken van het positieve bericht dat we vandaag weer naar Bazel zullen afreizen. Met gemengde gevoelens horen de meesten mij aan en je ziet ze denken: "Die is gek" maar om 10.00 uur komt er bericht dat de Pegel in Rheinfelden goed is en om 11.00 uur zitten ze in de auto.

Dag 2 - 7-1-2003
We vinden de pontons op hetzelfde plekje terug waar we ze hebben achtergelaten. Weliswaar verscholen onder een klein laagje sneeuw, maar alles is weer vrij snel opgestart en we gaan de pontons weer installeren voor de wal om het brugdeel op te kunnen sleden. Helaas werkt de Pegel weer niet mee en het opsleden wordt uitgesteld naar morgen.

Dag 3 - 8-1-2003
FEEST !!!!!! Boontjie is jarig.
Om 07.00 uur beginnen we met opsleden en om 14.00 uur staat het brugdeel op de pontons. We kunnen nu onze lieren weer terugplaatsen, alle tanks leegpompen en voorbereidingen treffen voor het transport op vrijdagmorgen. Het door ons ingehuurde m.s. "Triangle" ligt reeds in Weil am Rhein te wachten.

Dag 4 - 9-1-2003
Vandaag zijn de voorbereidingen voor het transport. De heftorens worden geinstalleerd en opengeklapt zodat we de bruggen kunnen passeren. Wij bereiden alles voor en ballasten de pontons om onder de bruggen door te kunnen. Onze kok verrast ons op een culinair hoogstandje. Hij ziet kans om ons gehaktballen met een diameter van 8 cm voor te schotelen. Dan is er ineens grote consternatie, want de opdrachtgever is tot de conclusie gekomen dat het m.s. "Triangle" aan de verkeerde kant langszij komt. Wat hij niet weet, maar wij al maanden, is dat we eerst van de kant gaan en dat het schip wordt neergelegd tussen de wal en de pontons zodat we vanzelfsprekend wél goed aan gaan komen!

Dag 5 - 10-1-2003
Bij daglicht maken we alles gereed om met het laatste deel te gaan varen. Helaas werken de weergoden niet echt mee. Het lijkt het hier wel kerstmis. Het sneeuwt de hele dag terwijl dat wordt voorspeld voor zondag. Na een voorspoedige reis met alweer een tussendoortje van onze kok, nl. een dikke pannekoek met "fromage et jambon", meren we om 13.00 uur af op de lokatie Gross Basel. Het m.s. "Triangle" gaat weer zijns weegs en wij gaan de lierdraden uitbrengen. Vanavond eten we hachee dus dat belooft wat voor morgen...........

Dag 6 - 11-1-2003
Om 5.00 uur loopt de wekker af en buiten het hotel merken we het al; het is stiksterrevus koud. Na een laatste bespreking wordt om 6.00 uur het sein "go" gegeven en gaan we het laatste deel opheffen en invaren. Omdat de mannen van VSL deze keer de smaak te pakken hebben, is het deel tegen verwachting in om 10.00 uur zo'n 9 mtr. opgetrokken. Wij hebben inmiddels de meeste lierdraden uitgebracht en om 11.30 uur kunnen we beginnen aan onze laatste aktie, het indraaien van de brug, zijde Gross Basel. Twee uur later liggen we boven de pijlers en kan Tuchschmidt beginnen aan het uitlijnen. Uiteindelijk blazen de boten het vreugdesein om 16.00 uur. Het werk zit erop en we hebben het weer geklaard. Om 22.00 uur hebben we nog een kleine evaluatie waarbij we constateren dat het positieve nieuws is dat de brug erin ligt en het negatieve nieuws dat het bier op is.

Dag 7 - 12-1-2003
Opgeruimd en naar huis. Nu gaan we maar op zoek naar een paar andere bruggetjes om in te varen.

Klik om de foto te vergroten...



Klik om de foto te vergroten...



Klik om de foto te vergroten...



Klik om de foto te vergroten...



Klik om de foto te vergroten...



Klik om de foto te vergroten...



Hoogwaterberichtgeving

  • Op 8 november 2002 is door de bouwleiding bekend gemaakt dat de brug Klein Basel -onder voorbehoud van weersomstandigheden en waterstand- op 20 november 2002 zal worden ingevaren.
  • Op 15 november 2002 wordt door de bouwleiding bekend gemaakt dat nog geen nieuwe invaardatum is vastgesteld. 18 november 2002 zal de situatie opnieuw worden bezien.

  • Op 18 november wordt besloten dat de eerstvolgende mogelijkheid voor het invaren is op 27 november 2002
  • Op 28 november wordt besloten dat de eerstvolgende mogelijkheid voor het invaren is op 7 december 2002
  • Op 6 december wordt besloten dat de eerstvolgende mogelijkheid voor het invaren is op 13 december 2002 met een startdatum op 9 december 2002
  • Op 9 december wordt door de bouwleiding bekend gemaakt dat de invaardatum op 13 december 2002 is vastgesteld.

  • Op 19 december wordt door de bouwleiding bekend gemaakt dat de invaardatum voor het deel GB op 6 januari 2003 is vastgesteld onder voorbehoud van hoogwater en wind.

  • Pegel Rheinfelden DE
  • Pegel Rheinfelden CH
  • Aktuele Pegel
  • Voor meer informatie, volg je onderstaande links

    www.dreirosenbrücke.ch
    www.dreirosenbruecke.ch/webcam
    www.vsl-intl.com
    www.portofbasel.ch
    http://www.mybasel.ch
    www.basel.ch
    www.meteoschweiz.ch
    www.tuchschmid.ch
    www.gtec.ch
    www.sayonara-basel.com
    www.baarsbv.com
    www.schuttevaer.nl/2000/02/lekstroom.htm
    Persbericht