eerder nieuws

Maak hier een selectie uit eerdere jaargangen van de nieuwsberichten:
2018 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999
december 2011 – 11175

Vanuit Moerdijk transporteren we een RGC (Rubber Gantry Carrier) met de bijnaam “Rubberen Robby”. We maken een laadplan om deze kraan in Moerdijk dwarsscheeps aan boord te rijden en in Schiedam er ook weer dwarsscheeps af. In een tijdbestek van 2 dagen werken we deze opdracht vlotjes af.

 
december 2011 – 11174

Gespot! Een van onze “dier” bare en vooral hondstrouwe fans spot de Lekstroom I en 5 als ze de Hollandse IJssel uitkomen en de Nieuwe Maas opdraaien met bestemming Antwerpen. De  2 pontons zijn beladen met heavy cargo bestemd, voor China.

 
november 2011 – St. Nicolaas

op 19 november 2011 is het weer zover! Sint Nicolaas was het bijna vergeten maar bestelt gelukkig nog net op tijd een hulpstoomboot om in Lekkerkerk aan te komen.
Op onze Speciale Sint Nicolaas pagina kun je de aankomst van de goedheiligman volgen. De fotos kun je HIER bekijken.

 
november 2011 – 11147

De Lekstroom IV gaat met de W.D.Sr. 9 naar het verre buitenste buitenbos om brugdelen aan te voeren voor een brug in aanbouw in Eindhoven. Omgeven door bomen in prachtige herfstkleuren varen ze op zaterdag naar Eindhoven om daar in het holst van de nacht verlost te worden van de lading.  

 
november 2011 – Huig Poirot

Huig Poirot 40 jaar bij Lekstroom Transport BV

 
oktober 2011 – 11131 – koppie

De Lekstroom I onderweg naar Oss met een mooi aluminium scheepskoppie. De foto is gemaakt door een toevallige passant. In afwachting van het voorspan heeft Martijn plaatsgenomen in de sectie om de wacht te houden.

 
september 2011 – 11138

Voor het in elkaar knutselen  van een nieuwe brug over de Hollandse IJssel wordt de drijvende bok “Matador” ingezet. De Lekstroom I assistenteert de sleepboot “Pieter L” tijdens de werkzaamheden die op dit krappe vaarwater worden uitgevoerd. Op de terugweg passeren ze Ouderkerk aan den IJssel waar onze oplettende medewerkster een mooi plaatje schiet van dit transport.

 
september 2011 – Hugo van Rumph

Na een meer dan veertig-jarig dienstverband is de heer Hugo van Rumph in september 2011 met pensioen gegaan.

 
september 2011 – oude doos

Deze fotos tonen een zwaar transport wat we uitvoerden in 1941. We laden een stoomketel in Veendam, bestemd voor een schip in aanbouw bij Scheepswerf T. van Duijvendijk te Lekkerkerk. Ook in deze jaren werd de lading letterlijk al aan boord gerold. Daarna werd de ketel 90 graden gedraaid en vervolgens werd de ketel heen en weer gerold waarbij telkens een deel van de onderstopping verwijderd werd, zodat de ketel uiteindelijk onderin het ruim van de zogenaamde “Thamesbak” kwam te liggen.

 

 
augustus 2011 – 11119

De Lekstroom V en de Christina worden door Joke van Rumph gefotografeerd terwijl ze langs Lekkerkerk varen. De Christina is “bomvol” geladen met kisten met bestemming Damman. Wij leveren de kisten in Antwerpen aan.

 
augustus 2011 – 11109

In Bolnes is het casco van een 40 meter lang en 140 ton zwaar motorjacht in aanbouw. Het moet vanuit de werkplaats aldaar op transport naar Groot Ammers waar het jacht zal worden afgebouwd. Wij vijzelen het jacht op met ons vijzelequipment, zodat er een strassenroller onder gereden kan worden en rijden vervolgens het casco hiermee aan boord van het ponton Lastdrager 27. Vervolgens gaat het hele spul op transport naar Groot Ammers, waar de strassenroller het casco op de afbouwlocatie in de hal afzet. Hierna voeren we nog een weging uit en waterpassen we het casco uit, zodat de timmerman aan de gang kan.

 
augustus 2011 – 11114

Over de Zuid-Hollandse wateren brengt de “Lekstroom V” met 2 gekoppelde bakjes een dekhuis van Nieuw Lekkerland naar De Kaag. Het is bestemd voor een “superjacht”.Dit levert natuurlijk prachtige plaatjes op tussen het lover en na passage van een erg krap en oud bruggetje wordt de eindbestemming toch nog vlot bereikt.

 
juli 2011 – 11084

Een HMK-280 ……. Dat type kraan kan de baas zich nog wel herinneren van een ro-ro klusje wat we jaren geleden uitvoerden in Zeebrugge. Deze keer moest er eentje van Antwerpen naar Rotterdam. Na een uitgebreide voorbereiding rijdt deze kraan gladjes aan boord en ook weer van boord. Bijna net zo gladjes als het water achter de Lekstroom I.

 
juni 2011 – 11078

Ineens zijn we erg druk met een giga ponton (100 meter lang en 33 meter breed). We hebben opdracht ontvangen voor de handling van het ponton H-332 tijdens het transport van een jacket van 1000 ton van Ridderkerk naar Rotterdam. In Ridderkerk wordt het jacket door het bedrijf ALE aan boord van het ponton gereden en afgezet en daarna verslepen wij het geladen ponton door de Rotterdamse bruggen naar de Waalhaven waar het jacket met 3 drijvende bokken gelost wordt en “ge-up-ended”. Daarna zal het vertrekken naar de Noordzee Drie weken later doen we het nog een keertje over met een jacket van 800 ton, bestemd voor het “Wingate-project”.

 
juni 2011 – 11010

Het is alweer even geleden dat we een brug ingevaren hebben, maar in juni was er weer eentje. De “Lekstroom V” vertrekt samen met de “Christina” richting Berlijn voor het overvaren van de Nedlitzer Süd Brucke. Stuurman Rutger schiet mooie plaatjes van deze reis en 3,5 week later is het hele spul weer back in town.

 
juni 2011 – 11018

Evenals in 2009 worden we door de Stichting “Nationale Sleepbootdagen Vianen” gevraagd om pontons ter beschikking te stellen tijdens hun jaarlijkse evenement. Maar het wordt nog veel gekker! Er moet ook nog even een jury voorzitter bij geleverd worden. Uiteindelijk reizen de Lekstroom I, de pontons Liesbeth, Joost en W.D.Sr. 17, alsmede de baas naar Vianen waar laatstgenoemde fungeert als juryvoorzitter voor de verkiezing “sleepboot van het jaar 2011”. De vakjury roept na gedegen beraad de sleepboot “Elizabeth” uit tot sleepboot van het jaar 2011.
sleepboot en opduwer van het jaar
Nationale Sleepbootdagen

 
juni 2011 – 11082

We verslepen een polyester motorjacht vanaf Groot Ammers naar ’s Hertogenbosch. Na een wat moeilijke start bij de tewaterlating ’s morgens, komen de Lekstroom V en Broedertrouw XIV met grote snelheid en een overkill aan PK’s langs Lekkerkerk scheuren om de verloren tijd in te halen.

 
mei 2011 – 11068

Met een macht aan materiaal trokken we er op uit om het ponton E10 bij Képpel Verolme op de dokvloer te parkeren. Berekeningen hadden namelijk uitgewezen dat er bij het uitdokken van de Maersk Reacher ballastgewicht op de dokvloer nodig was. We maakten een transportplan wat impliceerde dat de drijvende bok Matador 2 het ponton E10 over de dokdeur heen zette, waarna het op een – eerder in het dok geplaatste- strassenroller werd gezet. Vervolgens werd het geheel over de dokvloer verreden en door ons afgevijzeld tot op de grond. 

 
mei 2011 – 11063

De W.D.Sr. 7&9 gaan naast elkaar gekoppeld naar het Zoetwaterkanaal voor het inhijsen van de Zoetwaterkanaalbrug. Deze brug met een gewicht van 92 ton wordt met één aan land opgestelde kraan en met één op de W.D.Sr. 7&9 opgestelde 250 tons kraan geplaatst in een gecombineerde actie. Aan deze werkzaamheden gaat een hele berg rekenwerk vooraf maar uiteindelijk wordt de goede oplossing gevonden en kunnen de werkzaamheden op een veilige manier worden uitgevoerd.

 
mei 2011 – 11042
Wij worden aangenaam verrast met de opdracht voor het transport van 15 tanks. Het zijn niet zomaar een paar tankjes. Zes ervan hebben een doorsnede van 17.50 meter en een hoogte van 30 meter en dan volgen er nog negen “kleintjes” met een doorsnede van 12.50 meter en eveneens een hoogte van 30 meter. De tanks zijn gebouwd in Dordrecht en worden door ons afgeleverd in Vlaardingen. De hele week sjouwen we met de tanks naar Vlaardingen waar onze opdrachtgever ze plaatst in een tankenpark
 
april 2011 – 11057

De “jongens” op de Lekstroom I hebben zelf een kraantje aan dek. Erg handig als je een keertje wat pallets af moet leveren.

 
april 2011 – 11058
Er zijn zo van die watertjes waar je liever niet met groot materieeel naar toe wilt. Maar ja…. wij zijn de specialisten. Toch…? Ons vlaggenschip “Neeltje” is net klaar met haar bergingsklus of ze staat al weer op een vrachtwaggel om af te reizen naar Overschie voor het verduwen van een ponton met kraandelen. Na een succesvolle reis van wel 1000 meter leveren we het ponton onder kraanbereik af.
 
april 2011 – 11054

De telefoon gaat. Heeft u oil-booms? Natuurlijk hebben wij oil-booms. Kunt u ook bergen, duiken en zo…….? Natuurlijk kunnen we dat, maar waar gaat dit eigenlijk over? Nou, bij Ameide is een jachtje gezonken en daar stroomt olie uit. De baas rukt als eerste uit en dirigeert vanuit de auto de aanvoer van het bergingsmateriaal . De Lekstroom I met de “Neeltje” ernaast en met onze roeiboot aan dek rukt uit om dit milieu-incident te gaan bestrijden. Kosten nog moeite worden gespaard.De oil-booms worden gelegd op de plek des onheils, pompen worden geinstalleerd en als het hoog water wordt drijft de drenkeling zowaar. Kapitein Piet van Zoest maakt zijn eigen versie van van de berging en dit smakelijke verhaal is te lezen in de kantine.

 
april 2011 – 11046
In Alphen aan de Rijn laden we een zware vracht op de Christina. Een tensioner van 200 ton en een lier van 125 ton. Beide delen worden in Alphen aan boord gereden. De tensioner gaat naar Vlissingen en de lier gaat naar Moerdijk.
 
februari 2011 – 11025
Regelmatig transporteren we plaatvelden naar Oss. De Lekstroom I vaart hier met de W.D.sr. 2 en W.D.Sr. 17 de Maas op. Je zult toch maar zo’n cruise aangeboden krijgen van je baas!
 
februari 2011 – 11021

In Lekkerkerk wordt een hoogwerker gereden op de gekoppelde pontons W.D. Sr.7 en W.D. Sr. 9 en met dit setje rukt de Lekstroom V uit om een plank vast te gaan zetten in de klep van de Brienenoordbrug. Omdat de baas nieuwsgierig is kijkt hij even op www.marinetraffic.com om te kijken of ze er al zijn. Tot zijn grote schrik ziet hij de Lekstroom V weliswaar bij de Brienenoordbrug, maar het lijkt net of ze onderweg zijn naar Dordrecht. Nu maar hopen dat ze op de goede weghelft varen…….

 
februari 2011 – Lekstroom XV

Begin februari 2011 verkopen we de Lekstroom XV. De Lekstroom XV werd in 1975 aangekocht van Smit Vos BV waar zij voer onder de naam Spanje. Na een 36 jarig dienstverband
nemen we nu afscheid van deze boot. Zij zal door de nieuwe eigenaar weer in de vaart worden gebracht onder de naam “Aquamarijn”.

 
februari 2011 – Rien den Besten

Na een meer dan veertig-jarig dienstverband is de heer M. den Besten in februari 2011 met pensioen gegaan.

 
februari 2011 – Lekstroom III

Onlangs overleed onze oud-werknemer de heer Rook van Zoest. Van de kinderen ontvangen wij uit de nalatenschap de aquarel die Rook ontving bij zijn pensionering. Het schilderij is vervaardigd door de bekende Lekkerkerkse kunstschilder Jan Neef. Voor meer kunst kun je ook een kijkje nemen in onze kunstgalerij.

kunstgalerij

 

 
januari 2011 – 11003

De maidentrip van de Christina bestond uit een erg licht vrachtje. We beginnen dit jaar met een wat serieuzere vracht. We laden roll-on een 90 ton zware wheel-loader in Groot Ammers.
om deze naar Amsterdam te brengen waar het apparaat weer van boord wordt gereden. Klusje geklaard!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *