eerder nieuws

Maak hier een selectie uit eerdere jaargangen van de nieuwsberichten:
2018 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999
december 2012 – 12137

De Lekstroom I trekt het natuurgebied in en brengt in de Biesbosch een aantal betonnen gemaaltjes welke voor afwatering gebruikt gaan worden. Middels roll-off worden de gemaaltjes afgereden en daarmee werd ook deze klus weer vlot geklaard. 

 
september 2012 – 12112

Het was weer “hokjesdag”.  De Christina transporteert een ongeschilderd hokje van Rotterdam naar Kinderdijk waar het netjes in de verf zal worden gezet.

 
september 2012 – Truckrun

Op uitnodiging mag ons “Lekstroom 1tje”  mee op een vrachtwagen van Nederhoff tijdens de Truckrun 2012 door de Krimpenerwaard. Ridder van de weg Rob loodst met grote vaardigheid ons bootje over de rotonde bij Bergambacht waar wij alle deelnemers toezwaaien.

 
september 2012 – 12103

We gaan de Bühne op! Onze floormanager brengt 5 pontons naar de Maasvlakte waar we onder andere een afmeerponton leveren om de opstap mogelijk te maken naar de “Jules Verne” (een “event” schip).

Maar we leveren ook pontons om Theater Tol met hun rekwisieten naar een nieuwe kraan te brengen die tijdens dit evenement in gebruik genomen gaat worden. Na een prachtige voorstelling vol acrobatiek vangen we het theatergezelschap weer op en brengen we ze weer aan land en vervolgens ruimen we de boel weer op.

 
september 2012 – 12094

De Lekstroom I gaat op stap met de 650-tonner van Nederhoff voor het uitwisselen van sluisdeuren in de sluis van Amerongen. Na een daagje of 10 deuren wisselen, passen en schaven komt het hele spul weer op huis aan en wordt de kraan weer van het ponton gereden. Binnenkort gaan we ook nog naar Hagestein!

 
augustus 2012 – 12090

De Lekstroom V levert een DMC-1400 (werkbootje) af in de haven van Antwerpen. Bij aanlevering wordt het bootje direct door de zeeboot uit het water getild en op het dek geplaatst. Wat een droppie is het, hè?

 
augustus 2012 – 12086

Tja…… het is geen kraan maar het lijkt er wel op. Laten we het maar houden op een offshore constructie die we transporteren van Middelburg naar Schiedam waar het ding dienst gaat doen op een gigantisch werkschip, de “Seven Borealis”.

 
juli 2012 – Professioneel

In opdracht van een gerenommeerde transporteur en kraanverhuurder moeten wij een pijp gaan vervoeren.
Zoiets begint natuurlijk met het uitbrengen van een offerte waarin de klant de maten opgeeft van het te vervoeren object. Bij een daadwerkelijke opdracht is het natuurlijk erg handig als we kunnen beschikken over een tekening zodat we na kunnen gaan denken over een transportPLAN. Op ons verzoek krijgen wij van deze klant dan ook een mooie tekening toegestuurd die wij met potlood en liniaal nog wat aan kunnen passen zodat de veiligheid van het werk ook daadwerkelijk geborgd blijft! Na een laatste revisie van de klant kunnen wij het project vrijgeven voor uitvoering

 
juni 2012 – 12046 – Mega-Jacht

Eind juni 2012 zijn we betrokken bij de uitvoering van een gigantisch transport door de Koninklijke van der Wees. Op 3 locaties in onze regio zijn onderdelen gebouwd voor een mega jacht. Deze onderdelen zijn dermate groot dat de bestemming waar het jacht zal worden afgebouwd niet op een normale manier bereikt kan worden. De bestemming is De Kaag. Om daar te komen moet de sluis van Gouda worden gepasseerd maar hoe doe je dat met een schip van 100 meter lang en 14 meter breed als de sluis maar 12 meter breed is? Door onze collega Koninklijke van der Wees wordt een plan opgesteld. Daarbij worden de 3 afzonderlijke delen zo hoog op pontons gepaatst dat de breedte niet langer een beperking is om de Julianasluis in Gouda te kunnen passeren. Aansluitend moet er dan nog effe een schip van worden gemaakt, wat bovendien ook nog in het water moet komen te liggen. De vaarroute vanaf Gouda naar De Kaag is maar ternauwernood geschikt om het jacht op deze route te laten varen. Om dit netjes te laten verlopen komen er na de sluis in Gouda 2 gekoppelde pontons te liggen met daarop 2 grote kranen die de onderdelen ter plekke in het water zetten waarna de romp gekoppeld wordt. Aansluitend gaat het eerste gedeelte van de bovenbouw erop en begint het ook werkelijk op een jacht te lijken. Om de koppeling te kunnen maken en de diepgang op het te varen traject te verminderen worden er drijflichamen aangebracht onder het jacht. Nadat het jacht is samengesteld in Gouda gaat het aansluitend op eigen kiel op transport naar De Kaag waar het in het dok van de opdrachtgever zal worden afgeleverd. 

Onze werkzaamheden bestaan uit: 

  • Het opstellen van het transportplan voor de opbouw.
  • Het laden en tewaterzetten van de drie orka s (drijflichamen).
  • Het opvijzelen van de opbouw in de constructiehal.
  • Het uitrijden en laden van de opbouw op hoogte op het ponton Christina.
  • Het beschikbaar stellen van kraancapaciteit bij het laden van het voorschip en het inrichten van het werkponton.
  • Het assisteren van onze collegas met 2 sleepboten bij de versleping van de geladen. pontons naar Gouda alsmede bij de passage van de Julianasluis van de pontons.
  • De aanlevering van het dekhuis te Gouda onder de kranen.        
 
juni 2012 – Lijntrekkers!

Achter deze vreemde aanhef gaat een positief verhaal schuil. We zijn errug druk bezig op het normaal vrij rustige bedrijfsterrein. Er worden staaldraden getrokken voor het bij Képpel Verolme gebouwde offshore eiland Globaltech 1. Dit eiland zal in juli op zee worden geinstalleerd.


In samenwerking met VSL Heavy Lift uit Zwitserland zijn we 32 bundels staaldraad van 75 meter lang aan het samenstellen. Elke bundel telt 55 of 50 staaldraden van 15 mm dik. Het werk gebeurt op 4 pontons die bij ons voor de wal liggen afgemeerd. Stel je eens even voor: 1680 draden van 75 meter lang. Dat is totaal 126 km staaldraad! De draden worden per twee op de juiste lengte uitgetrokken, afgeslepen, afgerond, neergelegd, uitgezocht op linkse en rechtse draden en vervolgens één voor één in een machine ingevoerd en gebundeld. Een arbeidsintensieve klus dus waar we 6 dagen in de week mee bezig zijn. Wat we maken zijn zogenaamde strand-jacks (draadvijzels) met een capaciteit van 32 x 550 ton = 17.600 ton! Hiermee wordt het offshore-eiland op de Noordzee op haar poten neergezet. Het is weer eens wat anders, maar inmiddels kunnen de jongens geen staaldraad meer zien!     

 
juni 2012 – 12056

Een reisje naar Maassluis met allerlei bezigheden. Bij aankomst in Maassluis wordt na moedig optreden van de bemanning van de lekstroom 1 het leven van een Maassluizer poes gered. De volgende ochtend wordt door Arie met goed gevolg examen gedaan in touwtje splitsen. En vervolgens is er nog een beetje gewerkt ook.

 
mei 2012 – 12052

We brengen een uit de kluiten gewassen fietswiel van 18.00 mtr diameter vanuit Ridderkerk naar  Schiedam waar het zal worden ingebouwd in een offshore constructie

 
mei 2012 – 12018 – In de Wei!

Onder een stralend voorjaarszonnejte varen onze schepen langs grazige uiterwaarden.  Hier is de Lekstroom V met de gekoppelde pontons W.D.sr. 7 en W.D.sr. 9 opvarig op de Lek met bestemming Amsterdam.

 
mei 2012 – Bedrijfsterrein

Nu de dijkverzwaring voltooid is en alles er weer toonbaar uitziet, hebben we aan www.flyingfocus.nl gevraagd of ze bij gelegenheid een foto van ons bedrijfsterrein wilden maken. En dat is gelukt. Op een dag met zon (hoe uitzonderlijk!) en met (gelukkig) weinig materiaal voor de wal hebben ze een mooi shot gemaakt van de werf. 

 
april 2012 – Vloothistorie

Om de historie van ons bedrijf in beeld te brengen zijn we gestart met het opstellen van een historische vlootlijst. Met het beeldmateriaal en de gegevens uit oude aktes zullen we proberen een zo zuiver mogelijk beeld te schetsen van de schepen die we door de jaren heen hebben geexploiteerd. Dit zal waarschijnlijk wel eindigen in een never ending story maar een voorproefje kun je alvast bekijken op:

http://www.lekstroom.nl/vloot/historie/historie.php

 
april 2012 – 12037

Met 2 kranen aan boord gaan de Christina en de Lekstroom I op pad om een MLA te demonteren en aansluitend te laden op een vrachtwagen. Vlot klaren ze deze klus en dezelfde dag rijden we de kranen weer van het ponton af. 

 
maart 2012 – 12024

Vorig jaar jaar liet Lekstroom Transport het zeegaande ponton “Christina” bouwen ter uitbreiding van haar vloot. Onlangs vervoerde dit ponton in opdracht van Bayards een helikopterdek van Dintelmonde naar Delfzijl via de Noordzee. Het helidek is 25 meter lang en 24 meter breed met een hoogte van 7 meter en een gewicht van 42 ton. Lekstroom Transport verzorgde het complete vervoer van dit helidek.

In Dintelmonde werd het helidek met een platformwagen uit de fabriek gereden en vervolgens met een kraan aan boord gehesen. Daarna werden ponton en lading geprepareerd voor het transport overzee. De sleepboten van Lekstroom Transport vervoerden het platform van Dintelmonde naar Rotterdam. De passage van de Volkerak sluizen was precisiewerk met een speling aan weerszijden van 15 cm, maar dat verliep vlekkeloos.  In Rotterdam werd het transport overgenomen door een zeesleper.

Na een voorspoedige reis werd in Delfzijl het helidek met een kraan gelost ten behoeve van plaatsing op een hefeiland. Dit hefeiland gaat gebruikt worden voor het plaatsen van windmolens op de Noordzee. Na lossing keerde de zeesleper met het lege ponton weer huiswaarts

 
februari 2012 – 12011

We vervoeren een sectie van Nieuw Lekkerland naar Rotterdam. We verzorgen het gehele transport, inclusief het rijden en laden van de sectie met behulp van een kraanbedrijf.  

 
februari 2012 – 12025

In de Europoort wordt een roetfabriek gesloopt en hier komen nog een heleboel gangbare spullen uit welke voor hergebruik geschikt zijn. Wij organiseren het transport van huis tot huis van deze goederen vanuit de Europoort naar Italie (Ravenna) en Zuid Afrika (Port Elizabeth) Op dit moment is de lading in Italie afgeleverd en zijn de goederen voor Zuid Afrika onderweg met een aankomst eind april 2012. 

 
februari 2012 – 12020

Ro-ro klusje. We vervoeren drie dumpers van Groot Ammers naar Amsterdam.

 
januari 2012 – 12016

Ineens slaat de winter toe en gaan we alles in gereedheid maken om te gaan ijsbreken. De Lekstroom V gaat naar Overschie om de konvooivaart over de Delftse Schie naar Den Haag te begeleiden. Hier ploetert ze lekker door het ijs om de afvoer van huisvuil uit Den Haag zeker te stellen. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *