eerder nieuws

Maak hier een selectie uit eerdere jaargangen van de nieuwsberichten:
2018 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999
december 2013 – Social Media

Wilt u voortaan nog beter op de hoogte blijven van onze projecten en interactief zijn? Kijk dan eens op ons twitter account of bezoek onze facebook pagina. Rechts onderaan onze website staat een directe link naar onze social media! Dus volgen en liken maar…….!

 
december 2013 – 13129 – Pippi Langkous-huis

Een opzienbarend transport deze keer. We vervoeren de Vechthoeve, alias het Pippi Langkous-huis en niet alleen de NOS, maar ook commerciele en regionale zenders besteden er aandacht aan in hun nieuwsuitzendingen. De Vechthoeve is een provinciaal monument dat langs de Vecht bij Muiden staat. Deze houten kringenwetboerderij uit 1899 – gebouwd volgens de voorschiften van de Kringenwet van 1853 – maakt deel uit van de Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Lekstroom Transport krijgt van Sarens Nederland de opdracht voor het transport over water van het Pippi Langkous-huis vanaf de oude locatie aan de Weesperbinnenweg naar de nieuwe locatie op het landgoed Hoogerlust aan de Vecht.

Door onze opdrachtgever wordt een transportplan opgesteld waarop wij onze nautische engineering baseren. Gezien de afmetingen van de bruggen en sluizen op de Vecht wordt er gekozen voor de pontons W.D.Sr. 7 en haar zusterponton W.D.Sr. 9 welke zijdelings gekoppeld kunnen worden tot een 1 ponton. Er wordt nog een tweede ponton toegevoegd omdat het geheel anders nog niet breed genoeg is om het huis dwarsscheeps aan boord te rijden, waarbij rekening wordt gehouden met de beschikbare breedte passage van 21 meter op de Vecht. Het huis wordt aan boord gereden, staande op 16 lijnen SPMT (self propelled module transporters). Hoofdaannemer Bresser voorziet het huis van een onder het huis doorlopende betonplaat en hiermee wordt de hoeve opgevijzeld zodat de SPMT onder het huis kunnen rijden. Over een 50 meter lange brug wordt het huis over de dijk naar de Vecht gereden waar wij het huis door het uitnemen van ballastwater aan boord nemen. Nadat alles in gereedheid gebracht is voor de afvaart transporteren we het over de Vecht naar de nieuwe locatie waar het in omgekeerde volgorde wordt afgereden en op de nieuwe loctie wordt neergezet.    

 
oktober 2013 – trekproef

Meten is weten! Om eens duidelijk vast te stellen wat de trekkracht is van onze sleepboten worden onze paarden digitaal ingespannen om hun kunsten te vertonen. Hangend in de sleepdraden komen er waarden te voorschijn die de 10.000 kg te boven gaan.

 
december 2013 – 13123 – Stad Schoonhoven

De Veerpont Stad Schoonhoven blijft bij het afgaand getij op de veerstoep hangen en de Lekstroom I spoedt zich naar Schoonhoven om te pont los te tornen. De pont zit echter nogal vast en pas bij het volgend hoogwater trekt de Lekstroom I de pont weer in haar element.   

 
december 2013 – 13120 – Tensioner

In Alphen aan den Rijn laden we dwarsscheeps de tot nu toe zwaarste door ons geladen tensioner. Dit object met een netto gewicht van 280 ton wordt door onze opdrachtgever dwarsscheeps aan boord gesleed en afgevijzeld, waarna we naar Krimpen aan den IJssel varen om de tensioner af leveren.

 
september 2013 – Hermy Ros

Na een dienstverband van 22 jaar is Hermy Ros-Van der Ent in september 2013 met pensioen gegaan.

 
augustus 2013 – 13109

We verschepen een gigantische containerkraan van Frankfurt am Main naar Waalwijk. Het eerste gedeelte van het transport wordt uitgevoerd door een koppelverband wat de kraan in onderdelen naar Dordrecht brengt. Daar slaan we de delen over op pontons die de kraan naar Waalwijk transporteren.

 
augustus 2013 – 13062

De aankomst van de Maersk Mc Kinney Muller in de Rotterdamse haven wordt door APM terminals aangegrepen om het schip feestelijk te verwelkomen. Wij leveren een loopbrug constructie waarover de gasten zich naar het containerschip kunnen begeven.

 
augustus 2013 – 13055

Sterk op klein vaarwater! De Neeltje rukt uit om kraandelen te gaan laden in Overschie. In twee afvaarten transporteren we 2 kraanhuizen met toebehoren naar Rotterdam (Botlek)

 
juli 2013 – 13084

De spotter gespot! Via whatsapp ontvangen we een prachtige serie fotos, die zijn gemaakt door Dennis Notenboom. Gelukkig spot onze fotograaf Martijn de spotter ook en zo krijgen we de complete serie in handen. Oh ja…..ondertussen leveren we 2 trommels aan bij een bedrijf op de Maasvlakte. 

 
juni 2013 – 13041 – Jackets

In opdracht van NAMI zijn  we faciliterend betrokken bij het laden en transporteren van de jackets D-18 en Q-13. Deze jackets met gewichten van 1000 ton zijn gebouwd in Ridderkerk en moeten worden geinstalleerd op de Noordzee. Beide Jackets gaan op zeegaande pontons waarbij wij alle handelingen uitvoeren met betrekking tot het jacket D-18. We verslepen onder andere de benodigde pontons van Ridderkerk naar Rotterdam, voeren ballastwerkzaamheden uit, maken de benodigde sleepplannen en berekeningen,  adviseren bij de logistieke organisatie en bij de load-out van het jacket Q-13 en we stellen equipment ter beschikking     

 
juni 2013 – 13071 – Tensioners

In Alphen aan den Rijn wordt gestaag doorgebouwd en er zijn weer een paar flinke tensioners gereed met een gewicht van 275 ton per stuk.
We laden deze tensioners op 2 pontons. In verband met de laadomstandigheden moeten ze helemaal voorop de pontons komen te staan. Dit impliceert dat er stevig geballast moet worden. Voor deze klus maken we vooraf de benodigde ballastplannen en sterkteberekeningen om te voorkomen dat de stabiliteit van de pontons in gevaar komt. Ook de opdrachtgever is trots op haar product want er wordt een foto gemaakt met alle betrokken medewerkers daarop.       

 
juni 2013 – Diversen

Van Martijn van Zoest ontvangen we regelmatig mooie fotos van de dagelijkse werkzaamheden aan boord. Hierbij een collage. De mannuh zijn onderweg met kraangieken, sluisdeuren, winches en zelfs met een heuse drijvende bok!

 
mei 2013 – Kees de Weerd

Na een dienstverband van meer dan 45 jaar is de heer Kees de Weerd in mei 2013 met pensioen gegaan.

 

 
mei 2013 – 13033 – Nationale Sleepbootdagen 2013

Ten behoeve van de Nationale Sleepbootdagen 2013 in Vianen stellen we 2 pontons en 2 loopbruggen ter beschikking en onze sleep/duwboot Lekstroom 1 is deze dagen ook van de partij. We beschikken  ook nog over ons allerkleinste sleepbootje “Lekstroom 1tje” en die mag natuurlijk niet ontbreken. We leveren voorts de voorzitter van de jury die de sleepboot en opduwer van het jaar moet kiezen en dat is een zware klus. De “David” wordt uitgeroepen tot sleepboot van het jaar en “De ouwe vos” tot opduwer van het jaar.  

 
mei 2013 – 12138 – Invaren Brug in Itzehoe

In 2012 ontvangen we opdracht tot het invaren van een brug van 1200 ton over de rivier de Stör bij Itzehoe in Noord Duitsland. De uitvoering van het werk vindt begin mei 2013 plaats. Het is een gecompliceerd project, wat veel voorbereidende engineering vraagt. Niet alleen vanwege het gewicht van de brug, maar ook omdat de Stör een getijderivier is. Daags tevoren zijn vanaf ons terrein vrachtwagens vertrokken met materiaal om ter plaatse een ponton in te richten, zoals oprijkleppen, lieren, aggregaat, ons vlaggeschip Neeltje, enz. enz.   Bij de uitvoering van het werk worden rollers met daarop de brug op het ponton gereden en vervolgens wordt het ponton met lieren overgetrokken naar de andere oever. Het tijdstip van oprijden wordt bepaald door het getij en dat impliceert dat de tijd voor dit onderdeel van het project beperkt is. Onder zomerse omstandigheden wordt het werk uitgevoerd tot volle tevredenheid van de klant.

 
april 2013 – Brandweerwedstrijd

In het kader van een brandweerwedstrijd, stellen we een ponton en een sleepboot ter beschikking, evenals een paar “slachtoffers”.

 
maart 2013 – 13022 / 13023

Begin 2012 starten we een onderzoek naar de mogelijkheden om een helikopterdek van 28 meter breed door een sluis van 24 meter te proppen. De resultaten van dit onderzoek zijn veelbelovend en mede op grond hiervan gaat het helidek in productie in de gewenste afmetingen. Half maart 2013 is het zover en beginnen we aan de klus, die in drie fases zal worden uitgevoerd. Eerst starten we met het buitenrijden van het helidek en zetten het buiten op tijdelijke onderstoppingen. Een week later komen we terug en transporteren het helidek over het bedrijfsterrein in Dintelmonde naar de waterkant, waar het geladen wordt op onze gekoppelde pontons W.D.Sr. 7&9* . Deze pontons zijn voor dit transport uitgerust met een containeronderstopping, zodat we de Volkeraksluizen kunnen passeren. In overleg met Rijkswaterstaat en Vialis worden voor de passage 26 verlichtings- en camerapalen gedemonteerd om door de sluis te kunnen.. Na een vlotte passage gaat het transport op weg naar Lekkerkerk waar het later op die dag arriveert.  

 
maart 2013 – 13024

De Lekstroom I is met een overslagponton onderweg van Alphen aan den Rijn naar Hellevoetssluis. Het overslagponton zal worden ingezet om baggerwerkzaamheden uit te voeren op de nieuwe locatie van museumschip “de Buffel”. Dit schip gaat verhuizen van Rotterdam naar Hellevoetssluis. De volgende dag is het overslagponton een hot item in het nieuws omdat er een bom is opgebaggerd.. Het loopt met een sisser af, want uiteindelijk blijkt het te gaan om een lege huls

 
februari 2013 – 12153

Voor de bouw van de de nieuwe Botlekbrug moet er een torenkraan worden geplaatst op één van de in aanbouw zijnde brugpijlers. Vanaf het ponton kun je zo ’n werk natuurlijk niet spectaculair in beeld brengen omdat we daar de spullen niet voor hebben. Maar Martijn vindt toch een oplossing om het plaatsen van de kraanarm op 50 mtr hoogte spectaculair in beeld te brengen. Tegelijkertijd ziet hij kans er een mooie reclameplaat van te maken.    .

 
februari 2013 – 13014

Tugspotters heb je overal…. Deze foto ’s kregen we doorgemaild vanaf de Euromast. De Lekstroom I vaart met een gedemonteerd offshore kraantje de Parksluizen in met bestemming Schiedam.

 
januari 2013 – 13007

Tussendoor brengt de Lekstroom I met de Jacob Evert nog een rupskraan naar Amsterdam welke bestemd is voor de mijnbouw in Noorwegen.

 
januari 2013 – 13009 – draadjes

In 2012 waren we betrokken bij de montage van 32 bundels staaldraad voor het heffen van een offshore platform. In verband met een afkeur van het gebruikte materiaal moeten deze werkzaamheden over en zo ontvangen wij een mooie opdracht voor het uittrekken en vervaardigen van 32 nieuwe bundels met per stuk 50 draden! Onder winterse omstandigheden wordt er in Opperduit gewerkt aan deze wel erg barre klus. Een glaasje punch doet wonderen om het moreel van de mannen op te krikken want ze zagen er af en toe wel heel erg sneeuwpopperig uit. 

 
januari 2013 – Brand

Op een winterse zondagmiddag worden we opgeschrikt door brand in Opperduit! De brandweer rukt uit met groot materieel en laat een extra “waterslangentransport” uit Gouda komen in verband met de harde wind en de aard van de brand. Een en ander wordt opgebouwd vanaf ons terrein en hierbij assisteren wij de brandweer met het plaatsen van de dompelpomp voor het voeden van een 6 duims slang welke naar de brand wordt geleid. Na het sein brand meester ruimen we de boel weer op    

 
januari 2013 – 12155

Aan het begin van het nieuwe jaar vervoeren we weer iets!
Wij dachten dat Sinterklaas allang weer in Spanje zat, maar blijkbaar zijn de Pieten toch nog wat cadeautjes vergeten. Groot was de ontnuchtering toen we erachter kwamen dat het machines voor de off shore industrie zijn. Dat was wel even slikken……… 

 
januari 2013 – Nieuwjaar 2013

Wij wensen iedereen een voortvarend 2013!

Voor meer fotos van de Lekkerkerkerkse Nieuwjaarsduik kijk je op:

http://www.lekstroom.nl/temp/fotodump/2013/nieuwjaarsduik%202013/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *