Spring naar inhoud
Lekstroom Transport BV
  • home
  • contact
  • profiel
    • profiel
    •  profile
  • vloot
    • vloot
    • equipment
    • vloothistorie
  • nieuws
    • nieuws
    • archief
    • fotoalbum
    • webcam [kade]

nieuws

slepen

VACATURE STUURMAN/MATROOS OP SLEEP/DUWBOOT

  • 28 oktober 202128 oktober 2021

Wat houdt de functie in: het machinekamer- en reguliere onderhoud van de boot, zoals schilderwerkzaamheden. Het verzorgen van de maaltijden voor kapitein en stuurman en verder het normale matrozenwerk, zoals sleepverbindingen of duwverbindingen maken. Aangezien wij vaak bijzondere transporten verzorgen, wordt ook een actieve en klantgerichte houding verwacht bij gecompliceerde projecten, zoals pomp werkzaamheden etc. Teamwork staat daarbij centraal waarbij kapitein, stuurman en uitvoerder gezamenlijk zorgdragen voor correcte uitvoering van het werk. Wij werken van maandag tm vrijdag van 7.30 tot 16.30. Goede overwerk vergoeding, alsmede tijd-voor-tijd regeling. Weekenden vrijwel altijd vrij. 3 weken vakantie per jaar, 10 snipperdagen en 5 roostervrije dagen rondom kerst en nieuwjaar. U dient woonachtig te zijn in de omgeving van Lekkerkerk. Bij serieuze interesse of vragen: bel 06-53138368. Wij zijn erkend leerbedrijf.

transport

Krokodil

  • 15 juli 202115 juli 2021

Deze week kon het voorkomen dat je het monster van loch ness of deze vervaarlijk ogende krokodil tegen kon komen op onze vaderlandse rivieren.
Rutger ging met deze exoot die vanwege zijn enorme lengte 15.00 mtr langer was dan het ponton op pad van Alkmaar naar Tilburg waar dit kraandeel zal worden ingezet op de containerterminal.

transport

Familie Eerland al 123 jaar in beweging

  • 26 mei 202126 mei 2021

In de binnenvaartkrant van 26 mei 2021 is een mooi artikel verschenen over ons familiebedrijf. Het artikel is gepubliceerd in het kader van de serie “het blijft in de familie”. Een serie waarvoor Evert Bruinekool ons bezocht om het wel en wee van ons bedrijf op te tekenen in de afgelopen 123 jaar.

Het volledige artikel lees je hier

slepen

Franka

  • 22 december 202028 december 2020

Maandag 21 december 2020 is de “Franka” te water gelaten bij Van Grevensteins scheepswerf in Krimpen aan de Lek en toegevoegd aan de vloot van Lekstroom Transport BV. Uiteraard is er een mooie fotoshoot gemaakt en is er flink gedold op de Lek met onze benjamin.
Het is bedoeling de “Franka” te gaan voorzien van elektrische aandrijving, zodat ze ingezet kan gaan worden op projecten waar emissieloos varen de norm gaat worden. We denken met name aan het vervoeren van bouwmaterialen en ander stukgoed in bijvoorbeeld stadscentra of in beschermde (natuur)gebieden. Maar voorzien van een hydraulische kraan kan het ponton ook worden ingezet bij (bagger)werkzaamheden in grachten, sloten en vaargeulen. Het ponton kan ook worden uitgerust met spudpalen.
Het ponton kan overigens ook gebruikt worden als afmeerponton.

De specificaties van de Franka zijn hier beschikbaar

In augustus 2020 zijn bij van Grevenstein’s scheepswerf te Krimpen aan de Lek de werkzaamheden gestart voor de bouw van een klein nieuw ponton. Het ponton gaat “Franka” heten en is vernoemd naar ons oudste kleinkind. Dit ponton wordt voorzien van spudpalen en is dus met name zeer geschikt als afmeersteiger, maar ook om overstekende lading af te schermen tijdens de vaart.
De “Franka” is deels opgebouwd uit 4 bestaande, uit de sloop van een containerkraan afkomstige constructiedelen, en deze samenstelling zal worden voorzien van een nieuw voor- en achterschip.
De hoofdafmetingen van het ponton worden 17.50 x 4.25 x 1.22 – 25 ton

slepen

Drukke week

  • 29 november 202029 november 2020

Eind november beleven we een drukke week. We transporteren een verscheidenheid aan producten bestemd voor alle uithoeken van de wereld en voor ons eigen land.


Zo transporteren we een mooie tank van Hendrik Ido Ambacht naar Delfzijl per MS “Amore”. Omdat de vaarroute een maximale hoogte toestaat van 6.80 mtr, is er geopteerd voor een met 1700 ton bouwmaterialen geladen schip, waar de tank als bijlading ingeplaatst wordt.


Er gaan 2 helikopterdekken op pad vanuit Dintelmonde naar Schiedam.



De Neeltje verleent assistentie bij het installeren van 5 loften in de Nassauhaven.


Voor IHC Beavers leveren we 5 prachtige zuigers aan langszij 2 uitgaande zeeschepen. De losse componenten worden eerst gelost vanaf onze pontons met het eigen kraangerei van de zeeschepen en de grootste zuiger wordt met 2 drijvende bokken aan boord geplaatst.

Dan gaat de Lekstroom V ook nog even naar Helmond op en neer voor het wisselen van 2 sluisdeuren t.b.v. de renovatie van de sluis te Helmond.

slepen

Sint Nicolaas 2020

  • 15 november 202021 november 2020

Deze week is de Lekstroom I op een geheime missie geweest. Zoals de meeste mensen wel weten hebben wij een hele goede verstandhouding met de goedheiligman en nadat het Sinterklaas journaal het debacle met de kolen van de “Pakjesboot 12” wereldkundig maakte, heeft Sinterklaas ons om sleepbootassistentie gevraagd. Onze “hulp Spanje” is direct uitgevaren om de “Pakjesboot 12” te assisteren naar Nederland, mocht het helemaal mis gaan. Gelukkig liep het toch nog goed af, maar traditiegetrouw stapte Sinterklaas bij het passeren van Lekkerkerk nog even over op onze “Spanje” voordat hij ging thuiswerken in het Zwarte Pieten Huis in Soestdijk. De Sint was wel erg teleurgesteld dat hij Lekkerkerk voorbij moest varen en geen bezoek kon brengen aan de kinderen in Lekkerkerk. Gelukkig kregen wij van de Hoofdpiet een paar mooie foto’s waarop te zien is dat Sinterklaas en zijn Pieten uitbundig hebben gezwaaid naar Lekkerkerk.
De Ondernemers van Lekkerkerk hebben een mooie alternatieve ontvangst voor Sinterklaas bedacht en op de facebook pagina van de OCL kun je precies volgen wat je allemaal kunt doen op Lekkerkerk.

  • de afvaart
  • pakjesboot 12 op sleep
  • cadeautjes voor de bemanning
  • passage Lekkerkerk
transport

transport Nelson Mandelabrug

  • 4 oktober 20202 november 2020

De Nelson Mandelabrug is in Krimpen aan den IJssel gerenoveerd en weer gereed om terug te gaan naar Utrecht. Op donderdag 1 oktober 2020 laadt de Christina de gerenoveerde brug die nu voorzien is van 2 extra rijbanen. Op vrijdag 2 oktober brengen we de brug weer binnen de stad Utrecht via het Merwedekanaal op de opleggingen en zit voor ons het karwei er weer op. Net als de afvaart juni, was ook de terugvaart weer een hele onderneming. De brug is tijdens de renovatie door de specialisten van Hollandia voorzien van 2 nieuwe fietspaden waardoor de breedte van de brug een flink stuk toenam. Voor ons betekende dat dat de brug langer werd, maar niet erg veel breder. De ervaring die we opgedaan hadden bij het weghalen van de brug, werd dan ook ten volle ingezet en daardoor hebben we de brug 4 graden schever geballast dan bij het ophalen van de brug in juni . Het bleek dat we daardoor wel iets gemakkelijker de bruggen konden passeren die ons in de weg zaten. Na een voorspoedige reis over het Merwedekanaal, leverden we de brug vlot en zonder strubbelingen af op de plaats van zijn bestemming waar de brug door Hollandia en Sarens weer netjes gemonteerd wordt om weg- en scheepvaartverkeer te gaan bedienen. Ook mede dankzij de flexibiliteit van de vaarwegbeheerders is aan dit project een goed einde gekomen en uiteraard gaan we het het kromgevaren steuntje nog opknappen.

Ook mede dank zij de flexibiliteit van de vaarwegbeheerders is aan dit project een goed einde gekomen en uiteraard gaan we het het kromgevaren steuntje nog opknappen.

13 juni 2020 – het ophalen van de Nelson Mandela brug in Utrecht

We prepareren ons ponton Christina om de Nelson Mandela brug in Utrecht te vervoeren. De brug ligt over het Merwedekanaal. We varen met het geballaste ponton onder het brugdek en lichten dat eruit door de ballast uit het ponton te pompen. Daarna moet het beladen ponton een aantal bruggen passeren en dat is passen en meten. Door het ponton weer te ballasten, komt het brugdek schuin te liggen, wat passage mogelijk maakt. Hierna wordt het ponton weer leeggepompt en worden 2 schutpontons ingezet om verder vervoer naar @Hollandia in Krimpen veilig te laten verlopen via grootscheeps vaarwater.

transport

Sluisdeur Eefde

  • 10 september 202010 september 2020

Sluisdeur Eefde

Met een prachtig uitzicht vertrekt de Lekstroom V met de Christina naar Eefde. De sluisdeur van het bovenhoofd is weer helemaal spic en span gemaakt en als alles goed gaat wordt de deur zaterdag 12 september 2020 weer ingehangen en is de renovatie van de sluis weer een stapje verder. #rws

historie

Aafje Jacoba

  • 26 augustus 20205 oktober 2020

Aafje Jacoba Eerland – Ouweneel

1871 – 1936

Aafje Jacoba Eerland – Ouweneel was in 1899 de naamgeefster van de te Lekkerkerk voor haar echtgenoot Willem Daniël Eerland (1877 – 1960) gebouwde boeieraak “Aafje Jacoba”

In 2004 werden wij benaderd door Alexander de Vos die een aak heeft overgenomen van de heer Kenter uit Leiden. Deze aak is decennia lang in gebruik geweest als woonark. De bedoeling was om deze afgedankte woonark te gaan gebruiken voor de opslag van scheepsbouwhout voor de door hem geëxploiteerde scheepstimmerwerf “Klaas Hennepoel” in Warmond.
Het aakje was voorzien van metingsmerken en na wat slijpwerk kwam het metingmerk R 12 N uit de verf tevoorschijn. Na een onderzoek in de liggers van de scheepsmetingsdienst blijkt dat het vaartuigje in 1899 is gebouwd als “Aafje Jacoba” in opdracht van de toen 21-jarige W.D. Eerland, de oprichter van ons bedrijf.
In 2020 heeft Alexander de Vos zijn scheeptimmerwerf uitgebouwd en is de boeieraak niet meer nodig voor de opslag van eikenhout. Nu is besloten om het vaartuig te herstellen in haar oude functie van woonark. Na een refit van het casco bij de scheepswerf van Bocxe in Delft zal het vaartuig door Alexander weer worden opgebouwd als woonark.

Aafje Jacoba Eerland – Ouweneel
(1871 – 1936)

DatumBeschrijvingfoto
29 juli 1899Vermoedelijke tewaterlating van de “Aafje Jacoba” voor schipper W. Eerland te Lekkerkerk
10 augustus 1899Meting van de Boeieraak “Aafje Jacoba” onder nummer R 12 N. De “Aafje Jacoba” is gebouwd te Lekkerkerk in 1899 met als hoofdafmetingen 12.39 x 3.45 – 28,361 tonScheepsmeting
2 september 1918Hermeting 23,625 ton
10 mei 1919Schutteveâr
W.D. Eerland te Lekkerkerk plaatst een advertentie in de Schuttevaêr te koop aangeboden een Boeieraak met luiken groot 25 ton en een Boeieraak zonder luiken groot 28 ton.
Naamswijziging in Twee Gebroeders
Eigenaar E. Timmer Spijkenisse
1927Gebrand 2043 B Rott 1927
21 mei 1927Verklaring van eigendom:
Abraham Maatje, schipper te Overschie verklaart enig eigenaar te zijn van het schip “De Jonge Abraham”, groot 31,858 ton
19 augustus 1927Abraham Maatje, schipper te Overschie verkoopt aan Gerrit Jan van der Linden en Pieter Bijl, beiden schippers te Overschie het:
Stalen motorschip “Twee Gezusters”, gebouwd Overschie 1910, 12 pk, 25,834M3, 2042 B ROTT 1927
En
IJzeren vrachtsleepschip “De Jonge Abraham” 31,858 m3, 2043 B ROTT 1927
18 mei 1929Beide schepen worden toebedeeld aan Gerrit Jan van der Linden.
29 augustus 1944Hermeting van het aakschip “Kniertje” onder nummer R 14772 N. De “Kniertje” is gebouwd te Lekkerkerk in 1909? met als hoofdafmetingen 12.43 x 3.48 x 1.10 – 26.238 ton.
Eigenaar H.A. Hazekamp te Den Haag.
31 januari 1949Hermeting van het woonschip “Onze Uitkomst” onder nummer A 13748N. “Onze Uitkomst” is gebouwd in Lekkerkerk in 1899 met als hoofdafmetingen 12,45 x 3.60 x 0.54 – 2,290 ton.
Eigenaar H. Pet te Leiden .
1949Gebrand 1306 B Leid 1949
1949Eigenaar Hendrik Pet, spinmeester te Leiden verkrijgt een hypotheek ad Hfl 1.500,00 verstrekt door Martina Paardekooper, weduwe van Wilhelmus Pancras Janson (Noordwijk 10-1-1875 – Alphen aan den Rijn 3-1-1944) Mogelijk is zij de weduwe van een vorige eigenaar.
21 maart 1994teboekstelling 1306 B Leid 1949 doorgehaald, er is geen hypotheek geregistreerd.
6 april 1994In het kader van een opschoning is de teboekstelling 2043 B ROTT 1927 ambtshalve doorgehaald. Er was op dit brandmerk nog een hypotheek geregistreerd van hfl 5.000,00

transport

achterschipsectie

  • 17 juni 20201 juli 2020

We vervoeren een scheepssectie van 75 ton van Capelle naar Zwijndrecht. #Kraanbedrijf Nederhoff verzorgt het uitrijden uit de hal en #BonnMees verzorgt het laden op het ponton met de Matador

Berichtnavigatie

1 2

Recente berichten

  • VACATURE STUURMAN/MATROOS OP SLEEP/DUWBOOT
  • Krokodil
  • Familie Eerland al 123 jaar in beweging
  • Franka
  • Drukke week
  • Sint Nicolaas 2020
  • transport Nelson Mandelabrug
  • Sluisdeur Eefde
  • Aafje Jacoba
  • achterschipsectie
  • komatsu dumptruck’s
  • sluisdeuren Eefde
  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail

Vind ons

Adres
Opperduit 73a
NL-2941 AS Lekkerkerk
☎ +31180661305

Lekstroom Transport BV
Opperduit 73a
NL-2941 AS Lekkerkerk
+31 (0) 180 661305

© 2020 Lekstroom Transport BV
Thema door Colorlib Aangedreven door WordPress
  • Facebook
  • Twitter
  • E-mail